نگاهی به تحول دیجیتالی پیش رو
برای تحقق بخشیدن به این فرصتهای دیجیتالی شرکتهای بهره بردار باید فعالیت های خود را نیز، متحول کنند. در شروع، این شرکتها باید استراتژی تحول دیجیتالی خود را به گونهای توسعه دهند، که امکان اجرای آن به طور وسیع برای آنها وجود داشته باشد. این استراتژی باید در حوزه داراییها و نقاط قوت فعلی این شرکتها، تدوین شده باشد. مشارکتها و پروژه هایی باید در این شرکتها تعریف و عملیاتی شود که به واسطه آنها اهداف اصلی برای دیجیتالی کردن فرآیندهای اصلی شرکتها ، ارتقای پلتفرمهای IT و پشت سر گذاشتن مرزهای تجارتهای جدید، تحقق پیدا کند.
تغییرات فرهنگی ارمغان تحول دیجیتالی
تحول دیجیتالی به طور قطع به همراه خود تغییرات فرهنگی را نیز به ارمغان می آورد. صنعت انرزی مبتنی بر استفاده از داراییهای گران قیمت است که مستلزم سرمایه گذاریهای جدی و کلان و در نظر گرفتن فاکتورهای رگولاتوری می باشد. با افزایش میزان تولید، استفاده از منابع انرژی جایگزین و واسط های کاربری مبتنی بر دیتا، شرکتهای بهره بردار وارد فضای اقتصاد دیجیتالی نیز شدهاند. در چنین شرایطی موفقیت آنها به قابلیتهای جدید به خصوص ارائه نوآوریهایی که در مقیاس کلان قابل اجرا باشد، نیاز دارد. استفاده از تجربیات سایر صنایع در ایجاد این تحول می تواند کمکهای بسیاری به این شرکتها داشته باشد.
فاکتورهای موفقیت
برخی فاکتورهای ضروری موفقیت در ادامه به صورت فهرست وار مطرح شده اند.
فاکتورموثرتر درآمدزایی شرکت در زنجیره ارزشی
دیجیتالی شدن مرزهای صنعت را تغییر می دهد. لذا شرکتها باید به شناسایی موقعیتی که به دنبال دستیابی به آن هستند، بپردارند و ارزیابی کنند که برای نیل به آن موقعیت به چه تجهیزات، خدمات و یا دیتایی نیاز دارند. در حقیقت باید دریابند که در زنجیره ارزشی چه فاکتوری به درآمدزایی آنها در ۱ الی ۲ سال آینده کمک بیشتری میکند. شرکتها با تحلیل سیستماتیک میتوانند فرصتهای ارزش آفرین هر حوزه را یافته و امکان سنجیهای لازم برای تحقق آن را انجام دهند.
استراتژی، فناوری و طراحی پیش نیاز فعالیت های دیجیتالی شدن
افزایش میزان اهمیت طراحی استراتژی ها. همانطور که در تجربیات شرکت های دیجیتالی مطرح جهان قابل ملاحظه است سادگی طراحی و مخصوصا کاربر محور بودن محصولات نهایی و قابلیت استفاده آسان از محصولات دیجیتالی اهمیت بسیار زیادی در موفقیت اقتصاد دیجیتالی ایفا می کند. این امر در فعالیت های شرکت هایی نظیر گوگل و اپل به وضوح قابل مشاهده است. موفقیت تحولات دیجیتالی بر پذیرش و کاربری بستگی دارد. لذا علاوه بر استراتژی و فناوری ، فاکتور طراحی نیز باید به پیش نیازهای فعالیت های دیجیتالی شدن موفق افزوده شود. در این مسیر کلیه عوامل فعال در ایجاد تحول دیجیتالی از کارکنان گرفته تا مشتراین نهایی باید مشارکت داشته باشند.
مدیریت چابک تعامل
اتخاذ رهیافتی چابک . پیش شرط طراحی ساده و کاربردی به میزان زیادی به مدیریت چابک تعاملی و فلسفه توسعه این رهیافت بستگی دارد. اتخاذ رهیافتی چابک به فرهنگ به اشتراک گذاری ، ارتباطات آسان و همه جانبه، پشتیبانی مشهود از مدیریت برتر بستگی دارد. در چنین رهیافتی بر عکس رهیافت های سنتی، کار تیمی با کلیه عوامل شرکت اهمیت بسیار بالایی برای رسیدن به موفقیت دارد. مدیریت برای ایجاد آزادیهای لازم برای اعضای تیم تمام تلاش خود را می کند و امکان چابکی لازم را در تصمیم گیریها برای آنها ایجاد می کند، چرا که به همه ثابت شده است تیم های چابک به تسریع موفقیت دیجیتالی کمک بسیاری می کنند.
محصولات کاربر محور
شروع کار با کاربر نهایی. این فاکتور موفقیت بدین معنی است که محصولات کاربر محور حرف اصلی را در مسیر موفقیت می زنند. انطباق محصولات و خدمات با کاربر نهایی و تطابق با نیازهای وی به شرکتها و سازمانهایی که به دنبال ایجاد تحولات دیجیتالی هستد، کمک می کند که دائما به بررسی این نکته بپردازند که آیا فعالیتهای آنان به نیازهای کاربر نهایی گه مشتری اصلی خدمات آنها است پاسخ می دهد یا باید تغییراتی در آن ایجاد کنند.
لزوم یک ساختار ۲ جانبه آی تی
ایجاد فضای IT دو سرعتی. تحولات دیجیتالی باید در محیط فرآیندها و ساختارهای فعلی IT تحقق پیدا کند. این ساختار موجود از سیستم های تراکنشی پشتیبانی می کند که امکان فعالیت ها و عملیات های روزمره کسب و کار را فراهم می کنند. رهیافت چابک سنجش و آموزش از سوی دیگر نیازمند یک فضای مبتنی بر IT است که امکان پاسخ گویی به تغییرات در پرتالها، اپلیکیشنهای موبایل و سایر ابعاد واسط های کاربر نهایی را داشته باشد. لذا برای موفقیت تحولات دیجیتالی به یک ساختار IT دوجانبه نیاز است که هر دو جنبه مذکور را در گرفته باشد.
وجوداهداف شفاف برای اقدام
تعربف اهداف و بودجه های مرتبط با مسیر توسعه تحولات دیجیتالی. شرکتهای موفق اهداف واضح و روشنی برای اقدامات خود در مسیر دیجیتالیشدن دارند. رهیافتهایی که در آنها تغییرات کوتاه مدت مد نظر است به سادگی با شاخصهای عملکردی از قبیل رشد تعداد مشتراین قابل ارزیابی است.
سخن آخر
گذار دیجیتالی تغییرات بسیاری را برای صنایعی که خود را وارد آن کردهاند، ایجاد کرده است و به همین منظور آن را تحولات عظیم دیجیتالی نیز نامیدهاند. شرکتهای بهره بردار نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود و در صورتی که در این مسیر گام بردارند با تغییرات بسیاری مواجه خواهند شد که اغلب این تغییرات پیام آور موفقیت های بیشتر برای آنان خواهد بود. البته وجود فشارهایی که از صنعت و فضای صنایع در شرکتها برای ورود به این مرحله وارد می شود، امکان ساخت مجدد استراتژی ها، ساختارها، و فرآیندهای موفق ورود به این مرحله را کمتر می کند. لذا شرکتهایی که به دنبال تحمل این تحولات هستند باید آماده مواجهه با چالشهایی باشند که در این مسیر برای آنها ایجاد میشود.
سلامه پروین