اپراتور موبایل O2 (تلفونیکا انگلیس) برنامه خود مبنی بر ایجاد شبکه دسترسی باز(O-RAN) را اعلام نمود که برای استانداردسازی طراحی و عملکرد شبکه موبایل شامل سخت افزار و نرم افزار (در راستای بهینه سازی هزینه پیاده سازی شبکه) ایجاد شده است. اپراتور Vodafone نیز برنامه مشابه ای در مناطق روستایی آغاز کرده است.

در حال حاضر اگر اپراتوری نیاز به خرید تجهیزات موبایل داشته باشد تنها از تعداد انگشت شماری از وندورهای بزرگ می تواند خریداری نماید، در حالی که با استفاده از مدل (O-RAN) کمپانی های زیادی می توانند محصولات خود را به اپراتورها ارائه دهند که این امر با توجه به سخت افزار های خنثی نسبت به وندور خاص و تکنولوژی نرم افزار محور ( به خصوی برای بخش RAN که شامل تجهیزات زیر ساخت، آنتن و دکل است) محقق خواهد شد.

بدین ترتیب شرکای اپراتور برای ایجاد زیرساخت بیشتر شده و می تواند سرویس شبکه بهتر و با هزینه کمتر را به مشترکین ارائه دهد. اپراتور معتقد است که این مدل سبب بهبود پوشش دهی در مناطق دور از دسترس روستایی خواهد شد و همچنین مدل اشتراک گذاری برای مناطق با تعداد بالای کاربران که نیازمند تعداد زیادی سلول کوچک است، از لحاظ هزینه بسیار به صرفه خواهد بود.

از نظر مشارکت در این مدل ، اپراتور O2 همکاری خود با کمپانی Mavenir (ارائه دهنده نرم افزار شبکه ابری ) برای بهبود پوشش دهی و ظرفیت در مناطق پر جمعیت لندن، آغاز کرده است. این همکاری سبب بهبود ارتباطات موبایل و افزایش رضایتمندی مشتری به خصوص در مکان هایی مانند استادیوم و مراکز خرید خواهد شد.

همکاری مشارکتی بعدی با کمپانی DenseAir (ارائه دهنده زیرساخت سلول های کوچک) است که برای پیاده سازی شبکه های ۴G  و ۵G و ایجاد شبکه های خصوصی برای تست تکنولوژی CAV می باشد.

راهکارهای پوشش دهی با همکاری کمپانی WaveMobile (ارائه دهنده تکنولوژی شبکه موبایل در مناطق non-spot ) پیاده سازی می شود که شبکه O-RAN آن نیز هم اکنون در شهرهای مختلف فعال است و ترافیک مشترکین  O2را پشتیبانی می کند. این راهکارها در آینده در راستای ایجاد سرویس موبایل در مناطق Hotspot قابل گسترش است.

اپراتور O2 پیش بینی می کند که پیاده سازی تجاری مدل O-RAN تا ۱۸-۲۴ ماه آینده اجرایی خواهد شد.