رشد سریع شهرنشینی در سراسر جهان منجر به تغییر روش استفاده از دستگاه­ها و ابزار موجود در محیط­­های توأم با تکنولوژی شده است. اینترنت اشیا در بخش انرژی شامل دستگاه­ها و نرم­افزارهایی است که از قابلیت اتصال به اینترنت برخوردار هستند. این دستگاه­ها با سنسورها و تراشه­هایی تعبیه شده تا بازدهی عملکرد کاربر را در بخش انرژی افزایش دهد. نیاز روزافزون به دستگاه­های مجهز به اینترنت و افزایش نیاز به اتصال به اینترنت برخی از مهم­ترین عواملی است که رشد اقتصادی اینترنت در بخش انرژی در سطح جهان را پیش بینی می­کند. اینترنت اشیا در انرژی به این بخش در جهت کاهش تلفات در منابع و بهینه­سازی استفاده از منابع موجود از طریق شبکه های هوشمند کمک می کند.  علاوه­­براین افزایش نیاز به سیستم­های نظارت از راه دور و دستگاه­ها با قابلیت اتصال به اینترنت از اهمیت اینترنت اشیا در بخش انرژی بویژه در بخش شبکه و توزیع برق حمایت می­کند. این ابزارها و سیستم­ها قادر خواهند بود تا با کارآیی بهتری عمل کرده و خدمات بهتری را برای مصرف­کنندگان فراهم آورند.

دسترسی و تنوع گسترده در ابزارهای پیشرفته، سهولت را در بخش انرژی جهت اتخاذ آخرین تکنولوژی فراهم می­کند. از طرف دیگر، صنایع معدن و نفت نیز به دنبال سیستم­های  نظارت بر زمان واقعی جهت مدیریت نیروی کار سیار هستند. نگرانی فزاینده در مورد مدیریت انرژی یکی از مهمترین عواملی است که باعث افزایش تقاضای ابزارها و نرم افزارهای اینترنت اشیا می شود. دستگاه های متصل به اینترنت به کاربران کمک کرده تا زمان خود را بهتر مدیریت نمایند و بازدهی عملکرد خود را بهبود ببخشند. به دلیل توسعه سریع زیرساخت­ها، تقاضا برای نیرو و سوخت در کشورهای در حال توسعه در سراسر جهان رو به رشد است. این عوامل فشار بزرگی را بر بخش انرژی ایجاد می کنند تا با استفاده از منابع  کارای خود ، منابع را افزایش دهند.

علاوه بر این، پیشرفت سریع در بخش انرژی از جمله برق، نفت و گاز  باعث ایجاد تغییر در اکوسیستم این بخش­ها شده است. شهرنشینی در سرتاسر جهان باعث افزایش تقاضا برای منابعی نظیر سوخت، نیرو و سایر موارد می شود. سرعت زیاد این موضوع در شهرهای هوشمند و زیرساخت های هوشمند در کشورهای مختلف توسعه یافته مانند ایالات متحده و سایر کشورها بخش انرژی را به اتخاذ فناوری پیشرفته مانند اینترنت اشیا ترغیب می کند. علاوه براین، شبکه­های هوشمند برق رشد فوق العاده­ای را در کنار رشد ورود اینترنت اشیا در بخش انرژی به همراه داشته است. ساخت شبکه­های هوشمند برق با صدها سنسور و دستگاه بیشتر به بخش انرژی کمک می­کند تا عرضه و پاسخ را افزایش دهد.  انتظار می­رود با خصوصی­سازی و ایجاد مقررات بیشتر نفوذ اینترنت اشیا در بخش انرژی افزاش یابد. مقامات دولتی در مناطق در حال توسعه مانند آسیا و اقیانوسیه، اروپا و مناطق دیگر به دنبال تقویت بخش انرژی در کشورهای خود از طریق نفوذ اینترنت اشیا در این بخش می­باشند. راه‌اندازی شهرهای هوشمند به همراه نگرانی روزافزون نسبت به بهینه سازی منابع منجر به تقویت اینترنت اشیا در بخش انرژی شده است. با این حال، مسائل مربوط به امنیت و حفظ حریم خصوصی داده­ها و اتصال دستگاه­ها باعث ایجاد نوعی بدبینی در میان استفاده­کنندگان نهایی شده است. علاوه براین، هزینه بالای وسایل و ابزارهای مربوط به اینترنت اشیا یکی از دلایل عمده­ای است که مانع رشد اینترنت اشیا در بخش انرژی شده است.

اینترنت اشیا در بازار انرژی در سال ۲۰۱۹، ۱۵٫۰۴  میلیارد دلار ارزش­گذاری شده است و پیش بینی می­شود تا سال ۲۰۲۵ به ۳۹٫۰۹ میلیارددلار برسد که در آن نرخ رشد سالیانه در دوره پنج ساله­ (۲۰۲۰-۲۰۲۵) ۱۷٫۲۴% ­باشد. انتظار می­رود اینترنت اشیا تاثیر چشمگیری در بخش انرژی بگذارد. از نظارت بر دمای اتاق با استفاده از سنسورها گرفته تا برنامه­های پیچیده­ای که برای کنترل انرژی مصرفی یک ساختمان استفاده می­شود. استفاده از اینترنت اشیا باعث کاهش در هزینه­ها خواهد شد.