حراج باندهای فرکانسی ۵G در کرواسی برای پایان سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده بود، اما در نتیجه بیماری همه‌گیر Covid-19 تا همین زمان به تأخیر افتاده است.

مجوزها برای مدت ۱۵ سال صادر خواهد شد و ممکن است تا پنج سال تمدید شوند. مجوزهای جدید در شهرستانهای Medimurje  و Varazdin  برای مدت زمان کوتاه تر ۱۳ سال صادر می شود.

نهاد رگولاتوری اظهار داشت که معرفی شبکه‌های نسل پنجم (۵G) یکی از عوامل کلیدی برای امکان دسترسی باندپهن به همه خانواده‌ها، ارتباط مطمئن با تأخیر کم و اتصال تعداد زیادی دستگاه است.

باندهای فرکانسی در سطح ملی و بخشی از آن در سطح منطقه‌ای به منظور ایجاد فرصت‌های شغلی برای اپراتورهای کوچکتر و منطقه‌ای و تشویق به تنوع خدمات، اختصاص داده می‌شود تا به کاربران نهایی امکان انتخاب بدهد.

در سطح ملی، ۶۰ مگاهرتز (سه بلوک ۲ × ۱۰ مگاهرتزی) در محدوده ۷۰۰ مگاهرتز ، ۳۲۰ مگاهرتز (۳۲ بلوک ۱۰ مگاهرتزی) در ۳٫۵ گیگاهرتز و ۱۰۰۰ مگاهرتز (پنج بلوک ۲۰۰ مگاهرتز) در ۲۶ گیگاهرتز ارائه می‌شود. علاوه بر این، ۸۰  مگاهرتز دیگر در باند ۳٫۵ گیگاهرتز از طریق مجوز منطقه‌ای در دسترس خواهد بود.

بر اساس گزارش رسانه ها، سه اپراتور بزرگ در کرواسی Hrvatski Telekom (HT) ،A1  و Telemach  مانند برخی دیگر آمادگی خود را از این مزایده اعلام نمودند.

فاطمه بختیاری

www.commsupdate.com