‌اتحادیه اروپا مقررات جدیدی را برای گسترش استفاده از پلتفرم­‌های آنلاین وضع کرده است به­ طوری‌که کاربران پلتفرم­‌های جستجو و پلتفرم­‌های واسطه­‌ا‌‌ی بتوانند از امنیت قانونی بیشتری برخوردار باشند و همچنین شفافیت و انصاف در این پلتفرم­‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد. بعلاوه با درنظر گرفتن این مقررات، کاربران می­توانند مشکلات حقوقی خود را نیز بهتر حل و فصل کنند.

این مقررات چه شامل چه پلتفرم هایی است؟

این مقررات به پلتفرم­‌‌های آنلاین، شبکه­‌های اجتماعی، کاربران تجارت الکترونیک، اپ استورها و… که به ارائه خدمات در اروپا می­‌پردازند، قابل اعمال خواهد بود، فارغ ازاینکه در اروپا واقع شده باشند یا خیر.

آنچه باید برای عموم مشترکین بطور شفاف بیان شود

این نکته مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد، که آیا اتحادیه اروپا با درنظر گرفتن صرف کاربران و ملاک قرار دادن آن­ها برای وضع قوانین، می­‌تواند برای پلتفرم­‌های خارج از اتحادیه اروپا قانون وضع کند و آن­ها را ملزم به رعایت قوانین اتحادیه اروپا کند یا خیر؟

به عبارت دیگر، یک کشور می‌تواند برای کشور دیگر قانون وضع کند؟! این موضوع، موضوعی است که اتحادیه اروپا با درنظر گرفتن آن توانسته است برای حفاظت از امنیت کاربران خود قوانین و مقرراتی را وضع کند.

در این راستا و جهت افزایش شفافیت، پلتفرم­‌های ارائه­ دهنده خدمات باید شروط تجاری خود، مراحل تعلیق و لغو خدمات خود، اعطای مهلت ۱۵ روزه برای اصلاحات مختلف پلتفرم­‌ها و قرارداد آن­ها با مشترکین و… را به طور واضح برای عموم مشترکین بیان کنند به طوری‌که کاربران بتوانند به راحتی به استانداردهای آن پلتفرم­‌ها دسترسی داشته باشند. برای مثال یکی از مسائلی که این مقررات بر آن تاکید داشته این است که مراحل لغو یا تعلیق خدمات توسط پلتفرم­ها باید به اطلاع مشترکین در بازه زمانی معقولی برسد.

هدف از این مقررات ایجاد شفافیت اطلاعات است

همچنین این مقررات، برای پلتفرم­‌های جستجو و پلتفرم­‌های آنلاین ارائه خدمات قوانین و ضوابط مختلفی را درخصوص شفافیت اطلاعات وضع کرده است که مکلف به رعایت آن­ها هستند. یکی از مهم­ترین مسائلی که در این مقررات مورد توجه قرار گرفته، ضوابط و قوانینی هست که شیوه­‌های جبران خسارت و ضمانت اجرا را به­‌طور دقیق مشخص کرده بطوری‌که یک سیستم رسیدگی به اعتراضات را در خود این پلتفرم‌­ها مورد توجه قرار داده است.

به این صورت که نهادی ایجاد شود که از طریق میانجی‌گری به حل و فصل اختلافات در این پلتفرم­‌ها و اعمال ضمانت اجراها و جبران خسارت کاربران بپردازد.

مقررات الزام رفتار منصفانه تر توسعه دهندگان

این مقررات جدید اتحادیه اروپا همچنین می­تواند اپل و گوگل را به رفتار منصفانه­‌تری با توسعه­‌دهنده­‌های اپلیکیشن­‌ها نیز مجبور کند چراکه سبب می­‌شود تا آن­ها اطلاعات خود را با شفافیت بیشتری در اختیار سایر اپلیکیشن­‌ها قرار دهند. اگرچه این اقدام گوگل، اپل و پلتفرم­‌هایی نظیر این­ها را به شفافیت هرچه بیشتر تشویق می­‌کند که ممکن است مطلوب آن‌ها نباشد ولی این اقدام به شدت به نفع کاربران است و سبب می‌­شود تا بتوانند با شفافیت بیشتری از این پلتفرم­‌ها استفاده کنند.

منبع: