اپراتور Tim Brasil (به‌عنوان یکی از زیرشاخه‌های Telecom Italia) سرویس تجاری ۵G خود را در ۳ شهر خود و در ماه سپتامبر به‌صورت پایلوت ارائه خواهد نمود.

فاز اول پیاده‌سازی ۵G در برزیل

به‌عنوان فاز اولیه پیاده‌سازی ۵G در کشور برزیل، این اپراتور از تکنیک تسهیم فرکانس پویا (DSS) جهت پیاده‌سازی و ارایه سرویس هر دو شبکه‌ی ۴G و ۵G در یک باند فرکانسی بهره می‌گیرد.

تسهیم فرکانس پویا ⸵ تکنیکی برای تجربه‌ی کاربری بهتر

تکنیک DSS امکان ایجاد تجربه‌ی کاربری بهتری در ارایه سرویس را در همان باند فرکانسی جاری نسبت به ۴G و ۴٫۵G با امکان بهره‌برداری از سرعت‌های بیشتر و تأخیر کمتر فراهم می‌نماید. این فناوری امکان پیاده‌سازی دسترسی ثابت بی‌سیم (FWA) را فراهم خواهد نمود. این اپراتور هم‌اکنون با مدلی مشابه اینترنت ثابت ۴G را برای مشترکین خود فراهم می‌کند. تجهیزات مورد نیاز برای پیاده‌سازی تکنیک DSS توسط وندورهای اریکسون از کشور سوئد، هواوی از چین، و نوکیا از فنلاند فراهم خواهند شد.

پایلوت شبکه در ۳ شهر

در خلال قرارداد سالیانه‌ی کارفرمایان و شرکا، مدیرعامل آقای پیترو لابریولا خبر از پیاده‌سازی پایلوت این شبکه و ارایه سرویس در شهرهای Bento Goncalves، tajuba، و Tres Lagoas داد که در سپتامبر آغاز خواهد شد. اپراتور Claro Brasil همچنین مدعی پوشش اولیه مبتنی بر DSS در قسمت‌هایی از Sao Paulo وRio de Janeiro شده ‌است که تا آخر ماه سپتامبر نقاط بیشتری را با استفاده از تکنولوژی شرکت اریکسون فرا خواهد گرفت.

تامین تجهیزات پروژه توسط ۳ وندور مطرح

در مورد اپراتور TIM، تجهیزات DSS توسط اریکسون، هواوی و نوکیا فراهم می‌شوند. البته خبرهایی مبنی بر خروج هواوی از لیست وندورهای تأمین کننده‌ی تجهیزات DSS توسط اپراتور Telecom Italia به گوش می‌رسید که نهایتاً توسط اپراتورTIM Brasilصحت آن تکذیب شد.

علی اعتمادی