اپراتور موبایل Turkcell با همکاری شرکت نرم افزاری ابری Mavenir اقدام به تست و پیاده سازی سیستم RAN مجازی (vRAN) با نام OpenRAN کرده است.  

اپراتور موبایل Turkcell مدعی ارائه سرویس های دیجیتالی بوده و اخیرا عملکرد ARPU برای فناوری های نویت این شرکت نشان می دهد که شعار در زمان مناسب پیشنهاد مناسب برای مشتری مناسب محقق شده است.

شرکت Maviner ، یک شرکت صنعتی ارائه دهنده راهکارهای نرم افزاری ابری end-to-end برای CSP ها است و به تازگی همکاری خود با اپراتور Turkcell به عنوان یک اپراتور پیشرو در زمینه ارائه سرویس های دیجیتال  را شروع کرده است. 

راهکار OpenRAN ارائه شده، یک گام اساسی به سمت افزایش امنیت در شبکه های موبایل آینده معرفی شده است. طبق اعلام مدیران این اپراتور، تاکنون ۶۰% از هسته شبکه موبایل Turkcell مجازی شده است و موفقیت های بسیاری از این مجازی سازی کسب شده است و بدین ترتیب در حال برنامه ریزی برای افزایش مزایای مجازی سازی به همراه استفاده از OpenRAN گام بعدی این اپراتور در حرکت به سمت ایجاد تحولات بنیادین در بخش دسترسی شبکه است. ارائه یک Vran  Openو حرکت به سمت ۵G.

در یک نشست خبری اعلام شده است که راهکار OpenRAN vRAN شرکت Mavenir براساس واحدهای متمرکز (CU) ، واحدهای توزیع شده (DU) و فرانتهال باز است که به عنوان اولین نمونه در صنعت معرفی شده است. به علاوه اینکه سیستم vRAN در زیرساخت ابری اپراتور Turkcell پیاده سازی شده که به عنوان اولین نمونه اجرایی در زیرساخت ابری این اپراتور به صورت زنده معرفی شده است.

زیرساخت و پلتفرم vRAN  قابلیت پشتیبانی از شبکه ۴G و همچنین پیاده سازی های SA و NSA در ۵G را دارد و با ایجاد رابط های باز این راهکار قابلیت پشتیبانی از سناریوهای پیاده سازی مختلف را خواهد داشت. به علاوه این سرویس از massive MIMO ، سرویس های لبه و سرویس network slicing در ۵G NR  نیز پشتیبانی می کند.