اپراتورهای جهان همواره به دنبال ارائه تجربیات جدید به کاربران خود هستند. مدیرعامل اپراتور ورایزون در ۲۰۱۹ متعهد شد که ورایزون اولین اپراتوری باشد که ۱ میلیون هواپیمای بدون سرنشین را در شبکه ۵G خود راه اندازی کند.

درحال حاضر اپراتورهای STC، KT، Vodafone و KDDI هم در حال تست کردن روی این پروژه هستند و امیدوارند که تا پایان ۲۰۱۹ وارد عملیات تجاری شوند.

لازم به ذکر است در این پروژه در صورت نیاز به کنترل انسانی، شبکه‌های G5  به راحتی می توانند تعداد متوسطی از هواپیماهای بدون سرنشین را بدون نیاز به کنترل انسان، در هوا کنترل کنند.

همچنین تحقیقات نظامی و غیرنظامی برای کنترل کاملا خودکار هواپیماهای بدون سرنشین در سراسر جهان آغاز شده است. اپراتور ترکسل هم به عنوان یکی از اپراتورهای فعال در حوزه ۵G برای اجرای این پروژه از سیستم وندور هواوی در فرکانس ۳٫۵ گیگاهرتز استفاده می‌کند و اپراتور ورایزون با اریکسون در mmWave همکاری می‌کند. در حال حاضر تیم مهندسین R&D شرکت هواوی در ترکیه با تیم اپراتور ترکسل در زمینه تکنولوژی پهپاد همکاری کرده و راه حل‌های نوآورانه ای را ارائه می‌کنند.

در این پروژه که برای اولین بار در جهان انجام می‌شود، ترکسل پروژه پایلوت پهپادهای محلی را که توسط ۵G کنترل می شد، با موفقیت اجرا کرد. لازم به ذکر است، این پهبادها با قابلیت‌های جدیدی که دارند و با پشتیبانی شبکه ۵G می توانند ویدئوهای ۳۶۰ درجه ۴K را به عینک واقعیت مجازی(VR) بصورت زنده منتقل کنند.

این هواپیمای بدون سرنشین که پروازهای آزمایشی را با موفقیت انجام داده است، توسط ۵G کنترل می شود. ترکسل با این پروژه خلاقانه، که امکان انتقال سریع داده را با سرعت بالا از طریق فناوری ۵G فراهم می کند، به اولین اپراتور در جهان تبدیل شد که این راه حل را مطابق با استانداردهای GPP3 پیاده سازی کرده است.

با کمک این تکنولوژی که ابعاد جدیدی را  در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین به ارمغان می آورد، می توان خطوط لوله‌های نفت و گاز را در یک منطقه صنعتی کنترل کرد و عملیاتی مانند کنترل مزارع در بخش کشاورزی را با خیال راحت تر و سریع‌تر انجام داد.

 علاوه بر این به لطف  این تکنولوژی و قابلیت ارسال تصویر ۳۶۰ درجه ۴k، می‌توان تجربیات جدیدی را در صنعت سرگرمی ایجاد کرد. از جمله با ارائه کنسرت‌های زنده یا نمایش‌های دیگری که با پهباد به طور همزمان به VR منتقل شود، سرویس‌های نوآورانه ای را به مشتریان ارائه کرد.