اپراتور اماراتی اتصالات  (Etisalat)، از افزایش سه درصدی سود خالص خود در نیمه اول سال۲۰۲۰ میلادی با وجود افت درآمدهایش خبر داده است.

کاهش هزینه سرمایه گذاری اتصالات در شبکه

بر این اساس، سود تلفیقی[۱] اتصالات پس از پرداخت حق امتیاز فدرال به دولت امارات در شش ماهه اول سال ۲۰۲۰ حدود ۴/۶ میلیارد درهم (۱/۲۵ میلیارد دلار)  بود. با این حال درآمد اتصالات در این سال نسبت به سال گذشته حدود ۱ درصد کاهش داشته و به رقم ۲۵/۶ میلیارد درهم رسیده است. همچنین هزینه سرمایه‌ی گذاری[۲] اتصالات در شبکه خود با کاهشی ۱۷ درصدی در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۰به رقم ۲/۴ میلیارد درهم رسیده است.

عملکرد خوب اتصالات در همه گیری کرونا

عبید آل تایر، رئیس اتصالات با اعلام این مطلب افزوده است: “گروه اتصالات با توجه به شرایط موجود و همه‌گیری ویروس کرونا، در نیمه اول سال ۲۰۲۰عملکرد خوبی را ارائه کرده است. در حال حاضر شرایط پایداری بر اوضاع اقتصاد جهان حاکم نیست و ویروس COVID-19 بر تمام صنایع از جمله بخش مخابرات تأثیر گذاشته است. با این حال اتصالات با ارائه خدمات پایدار و بی‌وقفه به مشتریان، این توانایی را داشت که با انعطاف پذیری بالا و ارائه راهکارهای متنوع از جامعه در دوران همه‌گیری حمایت کند.”

توسعه شبکه اتصالات در ۱۶کشور

شایان ذکر است که در پایان ماه ژوئن ۲۰۲۰، اپراتور اتصالات شبکه  خود را در ۱۶ کشور در خاورمیانه، آسیا و آفریقا توسعه داده است و  دارای ۱۴۶ میلیون مشترک است. از لحاظ افزایش تعداد مشترکین موبایل در سال نیز اتصالات توانسته است در شش‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ به رشد دو درصدی برسد. با این حال تعداد کاربران شبکه‌های ثابت بی‌سیم اتصالات در طی این مدت با کاهش حدود ۵ درصدی به میزان ۱۱.۸ میلیون نفر رسیده است.

رقیب اتصالات خبر از کاهش ۵درصد میزان فروش خود داد

در همین حال ، اپراتور (DU) رقیب اتصالات در امارات متحده عربی نیز اعلام کرده است که میزان فروش آن در نیمه اول سال ۲۰۲۰ میلادی با کاهشی ۵ درصدی به  حدود ۳ میلیارد درهم رسیده است. این درحالی است که بر خلاف اتصالات، سود خالص اپراتور DU با کاهشی ۳۸ درصدی به رقم ۵۷۰ میلیون درهم رسده است. DU معتقد است که این کاهش به دلیل رخداد عوامل متعدد مانند وضع محدودیت‌های حرکتی برای افراد، کاهش قابل ملاحظه فعالیت‌های سازمان‌ها و نهادهای تجاری و همچنین تغییر رفتار مشتریان ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا در سطح امارات است.

حسین صفی

منبع: https://bit.ly/3hzqrbX



[۱] Consolidated profit [2] Capital expenditure (CAPEX)