افزایش امنیت پلتفرم IoTماکروسافت
افزایش امنیت پلتفرم IoT ماکروسافت

اینترنت اشیاء ارزش‌های جدیدی را در گستره بزرگی از بازارهای مختلف ارائه می‌دهد که مهم‌ترین چالش آن برای ارائه‌دهندگان پلتفرم‌های جامع اینترنت اشیاء، تأمین امنیت است. تعداد حملات و تهدیدات امنیتی روی تجهیزات IoT در نیمه سال ۲۰۱۹ نسبت به نیمه سال ۲۰۱۸ با رشد ۹ برابری به بیش از ۱۰۰ میلیون تهدید رسید.

سرمایه گذاری مایکروسافت بر روی پلتفرم ابری اینترنت اشیاء

با گسترش شبکه‌های اینترنت اشیاء، مایکروسافت با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری، پلتفرم ابری (Azure) خود را جهت ارائه خدمات اینترنت اشیاء توسعه داد که هم اکنون پلتفرم بسیاری از ارائه‌دهندگان سرویس‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء در آمریکا و اروپا را تأمین می‌کند.

همکاری با شرکا برای ارتقاط سطح امنیت

تعداد مشتریان Azure از ۷۰۰ میلیون فراتر رفته است و مایکروسافت جهت ارتقای سطوح امنیتی و ارائه خدمات بهتر به مشتریان، از ابتدای ۲۰۲۰ با شرکای امنیتی جدیدی همکاری خود را آغاز نموده است.

همکاری با ۵ شرکت ارایه دهنده خدمات امنیت

جدای از سطوح امنیتی چندلایه که از قبل در پلتفرم Azure ارائه می‌شده است، امروزه هدف مایکروسافت ارائه یک بینش قوی به مشتریان از چگونگی و تعدد دستگاه‌های متصل به شبکه است. همچنین ارتقای امنیتی تجهیزات و راهکارهای قدیمی‌تر (Brownfield Projects) که در هزارتوی پروتکل‌های مختلف امکان تجمیع نداشته‌اند. در این راستا مایکروسافت از ابتدای سال ۲۰۲۰ همکاری خود را با ۵ شرکت ارائه‌دهنده خدمات امنیتی اغاز نموده است: ATTivo Networks، CyberMDX، CyberX، Firedome و SecuiThings.

تخصص اصلی این شرکت‌ها ارائه پلتفرم‌ها یا نرم‌افزارهای مدیریت دارایی با قابلیت‌های مشاهده، مدیریت و بهبود سطوح امنیتی شبکه و دارایی‌های آنها در حوزه‌های مختلف است. به عنوان نمونه CyberMDX راهکارهای مدیریت هوشمند و امن بیمارستان‌ها را ارائه داده است.

راهکارهای مدیریت هوشمند بیمارستان ها در Syber MDX

خدمات شرکت CyberX

اخیرا مایکروسافت در راستای تقویت و بهبود کیفیت و امنیت خدمات  مشتریان، شرکت CyberX را که یک استارت‌آپ موفق در حوزه امنیت اینترنت اشیای صنعتی بوده، با قرارداد حدود ۱۶۵ میلیون دلار، تحت مالکیت خود درآورده است.

ارائه یک نقشه دیجیتال کامل، شامل پایش آنلاین وضعیت کاری و امنیتی تجهیزات و نقاط آسیب‌پذیر در یک کارخانه یا ساختمان اقداماتی است که با هدف فهم خطرات موجود در شبکه از سوی CyberX ارائه می‌شده که یک قدم قبل از شناسایی نقاط ضعف و افزایش امنیت از سوی مشتریان خواهد بود.

SyberX

محمد باباگل زاده