وقتی از تحول دیجیتال صحبت می‌کنیم در واقع هدف، ایجاد تحول اساسی در تمام بخش‌های یک مجموعه است. اپراتورهای موبایل به عنوان ارائه دهنده بسترهای ارتباطی بیشترین نقش را در پازل تحول دیجیتال بازی می‌کنند.

جایگاه اپراتور به مثابه ارایه دهنده سرویس اتصال و شبکه صرف؟

در شرایطی که مجموعه‌های دیجیتالی کوچکتر روز به روز بیشتر رشد می‌کنند و سرویس‌های نوآورانه را سریع وارد بازار می‌کنند آیا جایگاه اپراتور فقط ارائه سرویس اتصال و شبکه است؟

اپراتورهای موبایل ایران در حال حاضر با ساختارهای پیچیده IT و شبکه بسیار کندتر از رقبای دیجیتالی کشور از جمله اسنپ، دیجی کالا و غیره یک سرویس جدید را وارد بازار می‌کنند و به پورتفولیوی محصول خود می‌افزایند درحالی که بدون وجود اپراتورها و شبکه‌های ارتباطی، رسما شرکت‌های دیجیتالی حذف می‌شوند. پس چرا اپراتورهای موبایل کشور برای افزایش چابکی خود و ساده‌سازی بسیاری از فرآیندهای داخلی که به ارائه هرچه سریع‌تر سرویس‌های نوآورانه به بازار کمک می‌کند، گامی برنمی دارند؟

اپراتورهای منطقه در مسیر هوشمندسازی صنایع و بهره برداری ۵G

در حالی که اکثر اپراتورهای منطقه به سمت بهره برداری از شبکه ۵G و هوشمندسازی تمامی صنایع در حرکتند، اپراتورهای ایران در کجای این جریان پرسرعت هستند؟

رابطه متقابل فناوری ۵G و تحول دیجیتال

فناوری ۵G یکی از مهم‌ترین المان‌هایی است که رابطه متقابل با تحول دیجیتال دارد. یعنی بدون ۵G عملا تحول دیجیتال و هوشمندسازی  در زنجیره گسترده‌ای از صنایع و کسب و کارها صورت نخواهد گرفت. همچنین ی

شکل گیری تحول دیجیتال در بدنه اپراتورها

کی از الزامات راه اندازی تجاری ۵G و بهره برداری از آن به بهترین نحو ممکن، شکل‌گیری تحول دیجیتال در بدنه اپراتور و نرم افزار بیس شدن فرآیندهای شبکه اپراتور است. ۷۲% رشد ۵G در کشور وابسته به شکل‌گیری تحول دیجیتال در تمام بخش‌های اپراتور است. به عبارتی DNA اپراتور باید دیجیتالی باشد تا ۵G بتواند به خوبی نقش آفرینی کند این رابطه همانند ساختن ماشین درجه یکی است که نیاز به حرکت در یک مسیر هموار را دارد ولی هیچ جاده همواری نباشد که روی آن حرکت کند، این ماشین حرکت می‌کند ولی تنها با طی کردن یک مسیر کوتاه از حرکت می‌ایستد و تمامی سرمایه‌ای که صرف ساخت آن شده نابود می‌شود، این مثال مصداق راه اندازی ۵G و صرف هرینه بالا در اپراتوری است که هنوز DNA دیجیتالی ندارد. پس این سرمایه گذاری عظیم چه می‌شود؟

عربستان پیشرو در تحول دیجیتال

یکی از کشورهای پیشرو منطقه در بحث تحول دیجیتال، کشور عربستان است که اپراتور سوم این کشور Zain هم سرویس ۵G خود را به مرحله تجاری‌سازی رسانده است.

سرویس ۵G اپراتور زین عربستان

در اولین مرحله از توسعه ۵G از طریق شبکه‌ای با ۲۰۰۰ برج، مساحتی به اندازه بیش از ۲۰ شهر را پوشش داده است.  از برنامه‌های این اپراتور تا پایان سال ۲۰۱۹ استقرار بیش از ۲۶۰۰ برج و پوشش سراسری در ۲۶ شهر بوده است. سرویس G5 این اپراتور امکان اتصال به اینترنت پر سرعت و ۱۰ برابر سریعتر از شبکه G4 فعلی را به مشتریان با مدل پیش پرداخت و پس از پرداخت فراهم می‌کند. همچنین به مشتریان این امکان را می‌دهد تا علاوه بر اینکه آنها را قادر می‌سازند از محتوای سرگرمی مورد علاقه خود و بازی‌های ویدئویی سنگین یا بازی‌های ابری به سهولت استفاده کنند، از راهکارها و فناوری های پیشرفته دیجیتالی، از جمله واقعیت مجازی، چاپ سه بعدی و روباتیک نیز بهره ‌ببرند. عربستان جزو کشورهایی است که در مسیر هوشمندسازی صنایع خود، گام‌های جدی برداشته است و ۵G یکی از تکنولوژی‌هایی است که در کنار تحول دیجیتال می‌تواند اکوسیستم پارتنر اپراتور را توسعه داده و تمامی صنایع را درگیر کند.

مهتاب موسوی پور