وندور سوئدی اریکسون و آذرسل اپراتور آذربایجانی یک تفاهم نامه سه ساله با موضوع ۵G را امضا کرده اند که در این تفاهم‌نامه مشارکت این دو کمپانی برای پیاده‌سازی پروژه‌های مختلف روی ۵G مطرح شد.

لازم به ذر است، اریکسون و آذرسل قبلاً در اجرای یک شبکه پایلوت ۵G در برخی مناطق پایتخت آذربایجان شهر باکو، باهم مشارکت کرده بودند.

تفاهم‌نامه MoU  2020-22  بخش‌های دیگری از آذربایجان را برای اجرای طرح پایلوت ۵G درگیر خواهد کرد. این طرح شامل پیاده‌سازی ۵G در تکنولوژی اینترنت اشیاء (IoT) در صنعت معدن، کشاورزی، تولید، مسکن و خدمات عمومی می‌شود.

وحید مورسلیه، رئیس اپراتور آذربایجانی در این باره گفت: “به همراه اریکسون، آذرسل اولین شبکه آزمایشی ۵G را در کشور راه اندازی می‌کند و این واقعیت باعث می شود که شرکت ما با لیدرهای جهانی بازار موبایل همراه باشد. همچنین بیان کرد، ما معتقدیم که ۵G علاوه بر اینکه یک گام بزرگ رو به جلو در اتصال سریع‌تر به اینترنت موبایل است، همچنین امکانات جدیدی را برای شرکتها و صنایع فراهم خواهد کرد تا کارآیی بیشتر، بهره وری بالاتر و توانمندی در بهبود هرچه سریع‌تر تجربیات کاربر را کسب کنند.”

همچنین رئیس واحد مشتریان اروپای شرقی و آسیای میانه، کمپانی اریکسون در این باره گفت: “به همراه اپراتور آذرسل در جمهوری آذربایجان که شریک اصلی ما در این کشور است، درها را برای فرصتهای گسترده تر، راه حل‌های نوآورانه و برنامه‌هایی که ۵G می‌تواند باز کند، باز می‌کنیم.”

در اخبار مرتبط با همین بخش، اخیراً اریکسون اعلام کرد که اپراتور استرالیایی Optus هم به کمک اریکسون به تازگی ۵G را راه‌اندازی کرده است.

اریکسون برای کمک به ارائه ۵G به مشتریان خود در سراسر استرالیا، روابط خود با Optus را گسترده‌تر کرده است به طوری که آمار تعداد سایت‌های ۵G در این توافق به فراتر از ۵۰ سایت در ماه فوریه رسیده است.

با این معاملات اریکسون در حال حاضر بیش از ۷۵ موافقتنامه تجاری۵G  یا قراردادهایی را با ارائه دهندگان خدمات ارتباطی در جهان منعقد کرده است. برخی از مشتریان اصلی این وندور شامل AT&T ، Sprint ، T-Mobile US ، US Cellular ، Verizon ، Swisscom ، TDC ، Telenor ، Vodafone UK ، Wind، Etisalat، Optus، Ooredoo، STC، KT، SK Telecom و Telstra هستند.