اپراتورهای دنیا برای رفع چالش‌های مربوط به وابستگی به یک وندور خاص، سعی در تغییر روش‌های همکاری با وندورهای مطرح جهانی دارند تا بتوانند در شبکه خود از چندین تأمین­ کننده بهره ببرند. اینجا بود که مفهوم OpenRAN شکل گرفت و در حال حاضر چندین اپراتور و تأمین کننده در دنیا تاکنون به این جریان پیوستند و در تلاشند راهکارهای همکاری را متحول کنند. اپراتور Movistar آرژانتین یکی از اپراتورهایی است که به تازگی استراتژی OpenRAN را با غول نرم افزاری دنیا IBM دنبال می‌کند و قصد دارد پیاده‌سازی اولیه از این معماری نوین  را در منطقه‌ای با حدود ۸۰۰۰۰ کاربر شروع کند. شرکت IBM نقش Systems Integrator را در اکوسیستم OpenRAN ایفا می‌کند و چالش‌های ناشی از مشکلات ادغام سرویس‌های مختلف وندورهای مختلف را رفع می‌کند. IBM درواقع در نقش یک توانمندساز ظاهر شده است و به واسطه تجربه بالایی که در بحث‌های مجازی سازی و نرم افزار دارد می‌تواند به عنوان یک نهاد ادغام کننده سیستم­ها ظاهر شود و تا حد زیادی چالش‌های OpenRAN را حل کند. بخشی از جذابیت OpenRAN این است که اپراتورها می‌توانند سخت ­افزار و نرم ­افزار فروشندگان مختلف را با یکدیگر ادغام کنند، اما این مسأله همچنین منجر به مشکلات زیادی هم می‌شود اینکه در هنگام خراب شدن هر بخش از شبکه با کدام وندور باید تماس برقرار کرد. به علاوه اینکه تمامی اپراتورها علاقه‌مندند یک نهاد کار مدیریت این موضوع را برعهده بگیرد به جای آنکه خودشان مستقیم درگیر شوند.

IBM می­ گوید فناوری و تخصص آن اپراتورهای تلفن همراه را در سراسر جهان قادر می‌سازد تا توابع شبکه خود را در محیط های مختلف ابر خصوصی و عمومی مدیریت کنند. وندورهای زیادی در آمریکای جنوبی از جمله Altiostar, Red Hat, Quanta, Gigatera ، Kontron در این پروژه حضور دارند ولی وندورهای سنتی از جمله هواوی و اریکسون و نوکیا در این پروژه حضور ندارند.

ماه گذشته شرکت IBM یک مرکز جدید در اسپانیا را معرفی کرد که متخصص OpenRAN است. این مرکز پیش بینی کرده است که طی سه سال آینده بیش از ۵۰۰ متخصص OpenRAN از جمله توسعه دهندگان ابر و مهندسان مخابرات در زمینه های طراحی RF ،MIMO و O-RAN استخدام کند. این مرکز همچنین از تخصص آزمایشگاههای IBM در دالاس، تگزاس و نیس، فرانسه استفاده خواهد کرد.

سیده مهتاب موسوی پور