سازمان رگولاتوری بریتانیا (Ofcom) قصد دارد با هدف حرکت به سوی تکامل فرآیند دیجیتالی شدن و توسعه فناوری ۵G تا حدود ۸۰ مگاهرتز پهنای باند فرکانسی را از باند تازه خالی شده ۷۰۰ مگاهرتز در بریتانیا در اختیار متقاضیان قرار دهد.

آزادسازی باند ۷۰۰ مگاهرتز در انگلیس

بر همین اساس و به دنبال یک فرایند چهار ساله شامل دیجیتالی کردن سیستم پخش تلویزیونی در انگلیس، Ofcom سرانجام توانست باند ۷۰۰ مگاهرتز را در انگلیس رسما و به طور کامل آزادسازی کند تا ظرفیت مورد نیاز برای ارائه خدمات نسل پنجم شبکه‌های ارتباط بی‌سیم (موسوم به ۵G) فراهم شود. براساس گزارش رگولاتوری بریتانیا، با استفاده از باند ۷۰۰ مگاهرتز می‌توان پوشش شبکه بسیار خوبی را در انواع مختلف نقاط از جمله مناطق شهری پرتراکم و همچنین مناطق روستایی فراهم کرد.

افزایش ۲۰٪ میزان طیف فرکانسی

علاوه بر این و براساس گزارش Ofcom، با آزادسازی این ۸۰ مگاهرتز، میزان طیف فرکانسی در دسترس برای ارائه خدمات تلفن همراه در انگلیس حدود بیست درصد از مقدار فعلی افزایش پیدا می‌کند.

توسعه ۵G ، حرکت بسوی افزایش بهره وری کسب‌و‌کارها

در همین راستا مت وارمن، وزیر زیرساخت دیجیتال در کابینه بوریس جانسون، اظهار داشت: “ما در حال نظاره یک انقلاب آرام در بستر امواج ]الکترومغناطیس[ هوایی هستیم که نه تنها منجر به ایجاد پوشش بهتر موبایل برای جوامع روستایی خواهد شد، بلکه با باز کردن راه‌های جدید برای توسعه ۵G در جهت افزایش بهره‌وری کسب و کار و بهبود زندگی مردم حرکت خواهیم کرد.”

Ofcom و فرآیند حراج طیف تازه آزاد شده

در حالی که فرآیند حراج طیف تازه آزاد شده تا ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز نخواهد شد، Ofcom قبلاً اعلام کرده بود که قصد دارد روند پذیرش پیشنهادهای رسمی در این زمینه را در ماه نوامبر ۲۰۲۰ آغاز کند. Ofcom قصد دارد در حراج پیش رو علاوه بر ۸۰ مگاهرتز پاک‌سازی شده در باند ۷۰۰ مگاهرتز، ۱۲۰ مگاهرتز را نیز در باند ۳۸۰۰-۳۶۰۰ مگاهرتز حراج کند.

حسین صفی

منبع: https://bit.ly/3i7nwrC