کمپانی O₂  از راه‌اندازی اولین آزمایشگاه تجاری ارتباطات ۵G و ماهواره‌ای در انگلیس به عنوان بخشی از “پروژه داروین” – برنامه آزمایشی چهارساله با پشتیبانی وآژانس فضایی اروپا- در پردیس علوم و نوآوری هارول در آکسفوردشایر خبر داد.

بستر ارتباطاتی ۵Gآزمایشگاه داروین در دسترس شرکت‌ها

 استفاده از این آزمایشگاه، که با نام آزمایشگاه داروین SatCom فعالیت می‌کند، از هم‌اکنون برای شرکت‌هایی که به دنبال کشف و ارائه راه‌حل‌های جدید اتصال نسل بعدی وسایل نقلیه متصل و خودران (CAV) با استفاده از بستر ارتباطاتی ۵G و ماهواره‌ای هستند، آزاد است.

آزمایش خودروهای خودران در محوطه هارول بر بستر ۵G ماهواره‌ای

در حال حاضر شرکت‌ها می توانند با استفاده از دو خودروی الکتریکی رنو TWIZY (تصویر زیر) ، که O₂ آن‌ها را به خودروهای خودران تبدیل کرده و به سنسورهای LIDAR مجهز شده اند، به طور تجربی ایده اولیه در توسعه این نوع خودروها را آزمایش کنند. در همین راستا محققان می‌توانند با استفاده از این خودروها از آزمایشگاه کنترل خارج شوند و در محوطه دانشگاه هارول حرکت کنند.

شکل۱-دو وسیله نقلیه سفارشی رنو TWIZY (سمت چپ) ویک نسخه دیجیتال از یکی از CAVها(سمت راست)

نقش موثر ارتباطات ماهواره ای در گسترش ۵G

در این راستا O₂ اشاره کرده است که “ارتباطات ماهواره‌ای نقش مهمی در گسترش شبکه‌های ۵G خواهد داشت و با استفاده از آن امکان اتصال بی وقفه به قطارها و وسایل نقلیه جاده‌ای در مناطق دور دست و صعب‌العبور فراهم خواهد شد، که این مهم به عنوان یک پشتیبان فنی قابل اتکا، باعث بالا رفتن قابلیت اطمینان شبکه ۵G در سرتاسر انگلستان خواهد شد.”

سنجش از راه دور پارامترهای وضعیت خودرو

با استفاده از تجهیزات ۵G تهیه شده توسط نوکیا و ماهواره‌های ارتباطاتی زمین‌آهنگ (GEO) که توسط  اپراتور ماهواره‌ای اسپانیایی Hispasat فراهم شده است، تیم نوآوری ۵G کمپانی O₂  می‌تواند از راه دور پارامترهای وضعیت خودروهای خودران خود از جمله موقعیت، حرکت و سرعت آنها ردیابی کند. همچنین یک نسخه دوقلوی دیجیتال از این فناوری نیز در آزمایشگاه O₂ در دانشگاه گلاسگو به نمایش در خواهد آمد.

حسین صفی

منبع:

https://bit.ly/33M45QA