بکارگیری نسل پنجم فناوری‌های ارتباطی هنوز در بسیاری در صنایع یک فناوری نوپا محسوب می‌شود. با توجه به تأخیر کم و پهنای باند بسیار بالا، انتظار می‌رود ۵G پیشرفت‌های قابل توجهی را به ویژه در کنار واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در فرآیندهای صنعتی و متدهای کاری رقم بزند. همچنین بهبود فرآیند مدیریت و پردازش حجم بالایی از داده‌های مختلف که با دیجیتالی‌ شدن گسترده صنایع مختلف تولید می‌شوند، از دیگر امکانات ۵G خواهد بود.

اولین پروژه های آزمایشی ۵G در صنعت

از اولین پروژه‌های آزمایشی ۵G در صنعت، در کارخانه Le Vaudreuil در خارج پاریس متعلق به صنایع Schneider Electric – که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات الکتریکی در در جهان بشمار می‌آید – و با همکاری اپراتور Orange فرانسه از ماه مارس ۲۰۲۰ اجرایی شده است.

شبکه ارتباطی پایدار برای راهکارهای صنعتی

مجریان این پروژه اعتقاد دارند این اولین شبکه خصوصی سرپوشیده ۵G بوده که در محیط صنعتی پیاده‌سازی شده و هدف آن ساخت یک شبکه ارتباطی پایدار و قابل توسعه برای راهکارهای صنعتی است.

مزایای استفاده از واقعیت افزوده در این پروژه

در اولین کاربری آزمایش شده، تیم‌های صنعتی با استفاده از تبلت‌های متصل به شبکه ۵G، از برنامه واقعیت افزوده Schneider تحت عنوان EcoStruxure Augmented Operator Advisor (AOA) بهره گرفته‌اند. با استفاده از این اپلیکیشن، اپراتورهای کارخانه می‌توانند از داده‌های بهنگام و اشیای مجازی سوار بر محیط فیزیکی کارخانه و به صورت همزمان بهره ببرند. کنترل پیوسته شرایط تجهیزات و ساده‌سازی فرآیندهای نگهداری از کاربردهای این سامانه است.

کنترل از راه دور و دسترسی بلادرنگ به داده ها با واقعیت افزوده

دومین کابری تحت آزمایش مربوط به راهبری یک روبات بازرسی است. با استفاده از این روبات که متصل به شبکه ۵G خواهد بود، امکان بازدیدهای از راه دور از سایت‌های مختلف کارخانه فراهم می‌شود. ویژگی‌های ۵G امکان مخابره ویدئویی با کیفیت بسیار بالای تصاویر را با تأخیر بسیار کم در کل کارخانه میسر می‌سازد. کاهش هزینه‌های جابجایی و افزایش بهره‌وری از مزایای این راهکار است. به گفته مدیر عامل Schneider Electric، فناوری ۵G تا اینجا در سه بخش کلی مسیر فعالیت این شرکت در Industry 4.0 را موجب شده است: واقعیت افزوده، کنترل از راه دور جامع و دسترسی بلادرنگ به داده‌ها.

بکارگیری هوش مصنوعی در کارخانه گام بعدی…

این پروژه آزمایشی با استفاده از فرکانس‌های آزمایشی که از سوی نهاد رگولاتوری فرانسه تخصیص داده شده بودند اجرایی گردیده است. آنتن‌های ۵G نیز در محیط‌های مسقف در بخش‌هایی از کارخانه با هدف پوشش ۲۰۰۰ متر مربع از فضای تولید و سرعت دانلود یک Gbps نصب شده‌اند. برنامه بعدی دو شرکت همکار در این پروژه بکارگیری فناوری‌های هوش مصنوعی در کارخانه است.

محمد باباگل زاده

https://www.orange.com/en/newsroom/press-releases/2020/orange-and-schneider-electric-run-industrial-5g-trials-french-factory