دبیرخانه ایران دیجیتال در نظر دارد، به منظور بررسی تحولات و اقدامات انجام شده در راستای دیجیتال‌سازی، به صورت ماهانه، اقدامات و خبرهای منتشر شده در این زمینه را منتشر نماید. به همین منظور، اخبارها و اتفاقات این حوزه، در دو دسته سخنرانی‌های انجام شده و فعالیت‌های اجرایی در خصوص ایران دیجیتال، خدمتتان ارائه می‌گردد.

* بزودی پست بانک از فناوری بلاک‌چین در پیام رسان بین شعب استفاده می‌کند

آذر جهرمی(وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) با بیان اینکه پست بانک به دنبال توسعه فناوری بلاک چین به عنوان پیام رسان بانکی است، اظهار داشت: بحث رمز ارزها یک بحث تکنولوژی است که پست بانک به عنوان بانک تخصصی حوزه فناوری اطلاعات توسعه زیرساخت پیام رسان بین شعب مبتنی بر فناوری بلاک چین را در دستور کار قرار داد تا نتایج حاصل از ایجاد این زیرساخت و عملیاتی شدن آن به بانک مرکزی ابلاغ شود.

* رمز ارز ملی با پشتوانه ریال میتواند به کیف پول افلاین تبدیل شود

نوش آفرین مومن واقفی، معاون امنیت شرکت خدمات انفورماتیک نیز در میزگرد چرا انقلاب؟ چرا بلاک چین؟ با اشاره به انقلاب بلاک‌چین و نگاه‌ها به این فناوری گفت: انقلاب‌ها می‌توانند دستاوردهای بد یا خوبی داشته باشند و از سویی می‌تواند دستاوردهای خوب را از بین ببرند و انقلاب بلاک‌چین نیز از همین دسته از انقلاب‌هاست که می‌تواند ضربه‌ای وارد کند یا چالش ها را برطرف کند.

* همفکری همراه اول با اکوسیستم برای ارائه خدمات دیجیتال

شرکت ارتباطات سیار ایران، جلسه‌ای را با فعالان و بازیگران حوزه بازی های رایانه ای و مدیران خدمات ارزش افزوده همراه اول برای همفکری و مرور برنامه ها و تبیین نگاه جدید همراه اول در زمینه خدمات دیجیتال تشکیل داد.

* وزیر ارتباطات: اگر ما برای کسب و کارهای دیجیتالی برنامه ای نداشته باشیم، شرکت های خارجی جایگزین می شوند/ ۲۵۰ هزار اپلیکیشن ایرانی داریم

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست با فعالان و‌ نخبگان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سمنان با بیان اینکه دولت ها در اقتصاد دیجیتال فقط به مقررات گذاری و‌ توانمندسازی می پردازند، گفت: در اقتصاد های مردم محور، دولت ها تصدی گری را واگذار می کنند و جدا از عدم درک مناسب در لایه اجرایی در استفاده حداکثری از ظرفیت ها، جدال سراسری بین سنت و مدرنیته وجود دارد که همه کشورها با آن دست به گریبان هستند.

* بسته حمایتی برای استارت‌آپ‌های حوزه اقتصاد دیجیتال

مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی در نشست مشترک این ستاد با شتابدهنده های این حوزه، به نحوه ایجاد و ارایه تسهیلات به شتابدهنده ها نیز اشاره کرد و گفت: ایجاد پکیج حمایتی با صندوق نوآوری و شکوفایی برای شتابدهنده های دانش بنیان، اختصاص تسهیلات برای تهیه فضای فیزیکی مناسب، کمک به ایجاد شرایط اموزش و مانیتورینگ مناسب و تجهیز فضای شتابدهنده از جمله محورهای ارائه تسهیلات به شتابدهند ها است.

* ورود دولت برای تولید محتوا در فضای مجازی، چه برای کودکان و چه سایر نسل‌ها، محکوم به شکست است

در نهمین جلسه از سلسله نشست‌های «نقد و اندیشه» که به موضوع «کودکان در فضای مجازی» و نهضت سواد رسانه‌ای ضرورت‌ها وجایگاه آن، همچنین نقش مردم در تولید محتوا می‌پردازد، علی‌اصغر سیدآبادی نویسنده کتاب کودک گفت: هرگونه ورود دولت برای تولید محتوا در فضای مجازی چه برای کودکان و چه برای نسل‌های متفاوت‌تر محکوم به شکست است. برای اینکه فضای مجازی یک فضای متکثر است و تولید محتوا در این فضا هم باید متکثر باشد.

* معاون وزیر ارتباطات: از بازار بزرگ بخش کشاورزی غفلت نکنید

نصرالله جهانگرد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در شرایط کنونی که با کمبود آب و خشکسالی مواجه هستیم، حوزه کشاورزی بازار بزرگی است که از نوآوران، افراد خلاق و دارای ایده دعوت می‌کنیم برای این حوزه وقت بیش‌تری بگذارند.

* وزیر ارتباطات: صدا و سیما هنوز نتوانسته است مدلی را برای توسعه رسانه های تعاملی پیدا کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ظرفیت‌ رسانه‌های تعاملی (VOD)، گفت: تغییر مدل فکری کنونی صدا و سیما در مواجهه با VOD اتفاق خوبی را برای بهره‌مندی هنر و هنرمندان ایرانی از فضای مجازی رقم خواهد زد.

 

 

فعالیت‌های اجرایی انجام شده در زمینه ایران دیجیتال در ماه گذشته:

* ققنوس، پلت‌فرم اقتصاد دیجیتال می‌شود

ققنوس که به عنوان بستر اقتصاد دیجیتال و با هدف فعالیت در زمینه ارزهای دیجیتال تاسیس شده، روز نهم بهمن​ ماه معرفی شد.

* ارتباط مردم گرگان با شهرداری دیجیتالی می‌شود

“اپلیکیشن” شهریار گرگان در راستای اجرای شهر هوشمند، راه‌اندازی شد. شهروندان می‌توانند از طریق این اپلیکیشن، با عکسبردای یا تهیه فیلم از محل وجود مشکل در شهر موضوع را به شهرداری گزارش کنند که بلافاصله پس از رفع مشکل، از طریق پیامک به شهروند گزارش داده خواهد شد

* برکناری ۲ مدیر توسط وزیر ارتباطات برای توسعه پارک فناوری اقتصاد دیجیتال در مشهد

توسط وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات، اولین پارک فناوری توسعه اقتصاد دیجیتال در مشهد افتتاح شد.

* طراحی زیست‌بوم کودکان در فضای مجازی توسط وزارت ارتباطات

سید جمال هادیان طبایی زواره دبیر جشنواره کودکآنلاین بابیان اینکه طراحی زیست‌بوم برای کودکان در فضای مجازی و عرصه وب شامل سه حلقه فرهنگ‌سازی، تولید محتوا، زیرساخت و خدمات است گفت: در حلقه‌ فرهنگ‌سازی قدم‌هایی برداشته‌شده که جلسات «نقد و اندیشه» که توسط روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می‌شود در همین راستا است.