دبیرخانه ایران دیجیتال در نظر دارد، به منظور بررسی تحولات و اقدامات انجام شده در راستای دیجیتال‌سازی، به صورت ماهانه، اقدامات و خبرهای منتشر شده در این زمینه را منتشر نماید. به همین منظور، اخبارها و اتفاقات این حوزه، در دو دسته سخنرانی‌های انجام شده و فعالیت‌های اجرایی در خصوص ایران دیجیتال، خدمتتان ارائه می‌گردد.

* بررسی عملکرد وزارت ارتباطات در زمینه کشاورزی هوشمند

نشست مشترکی با حضور محمدجواد آذری جهرمی(وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) با کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، برای ارائه گزارش عملکرد و برنامه‌های وزارت ارتباطات درخصوص کشاورزی هوشمند و کاربرد فناوری اطلاعات در کشاورزی، برگزار شد.

*  وزیر ارتباطات: باید برنامه «ایران دیجیتال» را در کشور محقق کنیم

محمدجواد آذری جهرمی(وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) در نشست رئیس جمهور با مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال در حوزه ارتباطات انجام‌گرفته است که بیش از ۷۵ درصد آن را بخش خصوصی و ۲۵ درصد آن نیز توسط دولت انجام گرفت.

* تاکید رییس کمیسیون کشاورزی مجلس برای مشارکت سازمان های مسئول با وزیر جوان برای توسعه کشاورزی هوشمند

احمدعلی کیخا رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در بازدید اعضای این کمیسیون از دستاوردهای فناوری فضایی در پژوهشگاه فضایی ایران، با بیان اینکه فناوری­ های نوین همه ابعاد زندگی بشر را متحول کرده است، گفت: بحث هوشمندسازی کشاورزی و کاربرد فناوری اطلاعات و دستاوردهای فضایی در کشاورزی، از مدت‌ها قبل در دنیا مطرح و مورد استفاده بوده ، اما در ایران از این داده ­ها چندان استفاده نشده است و از وزارت ارتباطات و فناوی اطلاعات برای آغاز اقداماتی در این باره باید تشکر کرد.

*  قابلیت های داده کاوی در صنعت توزیع برق، از طراحی تعرفه تا نظارت و کنترل گسترده شبکه

دکتر محمودرضا حقی فام استاد دانشگاه تربیت مدرس و معاون هماهگی توزیع توانیر، در دومین نشست داده کاوی در صنعت توزیع برق کشور، داده کاوی را علمی بین رشته ای عنوان کرد که استخراج اطلاعات، استخراج دانش و کشف الگوهای پنهان از پایگاه داده های بسیار بزرگ را برعهده دارد .حقی فام از مشخصات فناوری های نسل جدید از جمله کنتورهای AMI در صنعت توزیع را تولید حجم وسیع داده عنوان کرد و ناکارآمدی روش های سنتی برای پردازش مجموعه وسیعی از اطلاعات خام را از دلایل اهمیت موضوع داده کاوی در صنعت برق برشمرد.

* به دلیل دیده نشدن اقتصاد و مالکیت معنوی حوزه کودک در ایران، سرمایه‌گذاری در حوزه کودکان، برگشت درآمد ندارد

خسرو سلجوقی، مجری طرح توسعه خدمات فضای مجازی کودک، در ششمین جلسه «نقد و اندیشه» با موضوع کودکان در فضای مجازی عنوان کرد: در حوزه محتوای مناسب برای کودکان در فضای مجازی، در ابتدای راه هستیم اما سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات و خدمات و محتوا یکی از سودآورترین سرمایه گذرای ها است که می تواند نیاز بازار داخلی و همچنین بازارهای منطقه ای و بین المللی را تامین کند.

* با مصوبه مجلس برای سال ۹۸: چاه‌های آب کشاورزی هوشمند می‌شوند

علی اصغر یوسف نژاد، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ٩٨ اعلام کرد: طبق مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق به منظور جلوگیری از هزینه کرد چندباره اعتبارات و پرهیز از یکجانبه گرایی در اجرای طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است از محل اعتبارات مربوط به مطالعات ‏اینترنت اشیا ظرف سه ماه با همکاری وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نفت آئین نامه اجرایی نقشه راه زیرساخت اندازه گیری پیشرفته AMI در شبکه ملی اطلاعات را تدوین کند به طوری که کنتور هوشمند چاه‌های آب قابلیت اتصال به زیرساخت مذکور را داشته باشند و داده‌هایی مانند حجم آب مصرفی را به طور مستقیم به مرکز مدیریت داده‌های زیرساخت اندازه گیری پیشرفته ارسال کنند.

* فین‌تک‌ها، محور اصلی اقتصاد دیجتالی

محمد جواد آذری جهرمی گفت: گفت: به پیشنهاد وزارت ارتباطات در دولت آیین نامه رفع انحصار از «پی اس پی» ها به تصویب رسید که راه را برای فعالیت گسترده رشته شرکت های «فین تک» مناسب و فراهم می کند.

* هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت

علی دیواندری، رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در این همایش گفت: “ما یکی از بهترین کشورها در حوزه بانکداری الکترونیک هستیم. امسال نیز برای اینکه از پیشرفت فناوری‌ها عقب نمانیم، عنوان انقلاب بلاکچین را برای هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت انتخاب کردیم. این امر در مفهوم پول و تحولات تجاری تاثیرگذار است و به همین دلیل باید ابعاد آن و فرآیندهای جدید تاثیرگذار بر این انقلاب بررسی شود و باید با دانش و آگاهی در این زمینه حرکت کنیم.”

 

 

فعالیت‌های اجرایی انجام شده در زمینه ایران دیجیتال در ماه گذشته:

* راه اندازی پارک دیجیتال

برای رونق کسب و کارهای فضاپایه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سه کار مهم انجام داده که یکی از آنها ایجاد پارک اقتصاد دیجیتال است

* آماده‌سازی طرح پیاده‌سازی سامانه الکترونیکی سلامت توسط وزارت ارتباطات و متولیان سلامت کشور

سامانه الکترونیکی سلامت در بابلسر استان مازندران راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

* کیف پول بانک تجارت مبتنی بر NFC راه اندازی شد

پیمان طبری، معاون فناوری شرکت ایران کیش، در مراسم رونمایی از این کیف پول گفت: «تعداد ۵ میلیون سیمرغ‌کارت بانک تجارت و ۶۰۰ هزار کارت‌خوان دارای NFC ایران کیش بزرگ‌ترین شبکه پذیرندگی کیف پول را تشکیل می‌دهند.»

* رونمایی از بستر تأمین مالی جمعی مبتنی بر بلاک‌چین در کشور

به منظور تسهیل در روند تأمین مالی، توکن‌های تأمین مالی جمعی، از ثبت در سازمان بورس معاف خواهند بود.