دبیرخانه ایران دیجیتال، در گزارشی، به بررسی اخبار حوزه اینترنت اشیا در هفته‌ای که گذشت پرداخت. به گزارش دبیرخانه ایران دیجیتال، اپراتور نظامی ویتنام(Viettel)، همزمان با راه‌‌اندازی نسل پنجم تلفن همراه(۵G)، شبکه NB-IoT برای پوشش‌دهی شهر Ho Chi Minh با استفاده از ۱۰۰۰ ایستگاه پایه، آغاز نموده است. این اپراتور در نظر دارد تا پایان ماه آینده، تمامی شهر Hanoi(پایتخت ویتنام) و تا دو سال آینده، کل کشور ویتنام را تحت پوشش NB-IoT قرار دهد. ویتل در اطلاعیه‌ای که منتشر نموده است، اعلام نمود که تمرکز و توجه ویژه‌ای به پروژه‌هایی چون شهر هوشمند، خانه هوشمند، پایش و نظارت محیط زیست و نیز اندازه‌گیری از راه دور داشته و در این خصوص با شرکت نوکیا همکاری می‌کند. مدیرعامل این اپراتور اعلام نموده است که “همزمان با افتتاح و راه‌اندازی NB-IoT و ۵G در این کشور، این دو تکنولوژی به عنوان پایه‌های اصلی و مهم جامعه و اقتصاد دیجیتال هستند”.

 

در خبرها آمده بود که XL Axiata در کشور اندونزی، شبکه NB-IoT خود را به صورت تجاری راه‌اندازی نموده است. XL با هدف توسعه و ارائه خدمات جدید IoT خود به شرکت‌ها و سازمان‌ها، شبکه NB-IoT را در مرحله آزمایش با همکاری ارائه‌دهندگان تجهیزات، پلت‌فرم و سیستم‌های امنیتی، راه‌اندازی نمود و از توسعه‌دهندگان، مؤسسات آموزشی و سایر بازیگران صنعتی درخواست نمود تا برای انجام تحقیقات و توسعه از شبکه NB-IoT استفاده نمایند.  XL بسته‌های اینترنتی B2B با حجم ۲۰ مگابیت را با قیمت ۱۵ هزار روپیه اندونزی (معادل ۱٫۰۶ دلار آمریکا) را به مدت یکسال ارائه داده است تا کاربران بتوانند با استفاده از آن به پلت‌فرم مدیریت تجهیزات FlexIoT دسترسی داشته باشند. XL در نظر دارد تا در باند ۹۰۰ مگاهرتز، شبکه NB-IoT را در کل اندونزی گسترش دهد و در این خصوص از شرکت‌هایی چون هوواوی، اریکسون و سیسکو استفاده می‌کند. لازم به ذکر است که در اوایل سال میلادی ۲۰۱۹، XL شبکه NB-IoT را برای بخش حمل و نقل و کشاورزی راه‌اندازی نمود.

 

در برزیل، VIVO Empresas شبکه‌های NB-IoT و LTE-M خود را در سرتاسر این کشور گسترش داده و ۴۷ درصد از جمعیت این کشور را تحت پوشش خود درآورده است. این در حالی است که براساس آمار منتشر شده، ۶۰ درصد از تولید ناخالص داخلی(GDP) در برزیل به سرویس‌های NB-IoT و LTE-M اپراتور VIVO Empresas تعلق دارد. در ماه آینده میلادی، اپراتور VIVO در نظر دارد تا سرویس‌های NB-IoT / LTE-M را به کلیه شهرداری‌ها ارائه نماید. این اپراتور در نظر دارد تا از باند ۷۰۰ مگاهرتز برای ارائه خدمات NB-IoT دستگاه‌های استاتیک مانند چراغ راهنما، ظروف زباله، کنتورها و … بهره برده و از باند ۷۰۰/۱۸۰۰ مگاهرتز برای ارائه خدمات LTE-M در مواردی که نیاز به تحرک و ردیابی دارند، استفاده کند. اپراتور برزیل در حال حاضر، بیش از ۹ میلیون دستگاه متصل به M2M/IoT را در شبکه تلفن همراه خود دارد.