`

در سال جاری اینترنت اشیاء صنعتیراهکارهای آماده معمولاً بر اساس برنامه‌های خاصی طراحی می‌شوند، بنابراین مهندسان و توسعه‌دهندگان باید این راه‌حل‌ها را درک کرده و با فروشندگان برای توسعه خدمات ادغام اضافی همکاری کنند. این نیازمند مدیریت افزوده از نفرات داخلی و خارجی است.

علاوه بر این، اگرچه رویکرد خرید و یکپارچه سازی برای پروژه‌های پیچیده مزیت‌های خاصی دارد، اما پیچیدگی در پیاده‌سازی و ادغام این رویکرد چالش‌های اساسی را برای متخصصان ایجاد می‌کند.

در نهایت، توسعه خدمات یکپارچه‌سازی یک پروژه ممکن است موجب افزایش هزینه‌های نامشخص برای آن سازمان شود. این دلایل برخی از عواملی هستند که موجب می شوند این رویکرد نسبت به دوگزینه دیگر زمانبرتر باشد.

 به تدریج با سرعت بیشتری به موضوعی محوری در صنعت تبدیل می‌شود. دو سوم سازمان‌های صنعتی گزارش داده‌اند در حال اجرای استراتژی اینترنت اشیاء هستند. پروژه‌های اینترنت اشیاء نسبت به پنج سال قبل ۱۴ درصد موفقیت بیشتری دارند و میانگین زمان شکست پروژه‌ها از ۲۴ به ۲۰ ماه در مدت مشابه کاهش یافته است. همچنین چالش‌های رایج مانند در دسترس بودن بودجه، پیچیدگی پروژه و مدیریت داده‌ها تقریباً ۵۰ درصد کاهش یافته است.

همزمان با رشد روزافزون اینترنت اشیاء صنعتی، همیشه این سوال مطرح است که: آیا شرکت‌ها باید راهکارهای آماده را خریداری کنند  یا خودشان دست‌به‌کار شوند ؟ آیا گزینه دیگری وجود دارد؟ طبق پژوهش‌ها بهترین رویکردی برای اجرای اینترنت اشیاء صنعتی وجود ندارد اما  برای پروژه‌های فردی، معمولاً رویکرد مناسبی وجود دارد. بدست آوردن رویکرد مناسب به عامل‌هایی همچون بودجه در دسترس، تمایل به تمایز از رقبا، اهداف سودآوری و رسیدن به نقطه سربه‌سر بستگی دارد.

کمتر از نیمی از پروژه‌های اینترنت اشیاء که در سال‌های ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ شروع به فعالیت کرده‌اند، از رویکرد ساخت استفاده می‌کنند. در یک مصاحبه آقای دیوید شوک، مدیرعامل شرکت آپ تیک که به مشتریان در به‌دست آوردن راهکارهای اینترنت اشیاء کمک می‌کند، توضیح می‌دهد: “الگویی که به وضوح برای ما مشخص شده است این است که مشتریان نهایی ترجیح می‌دهند به جای ساختن چرخ از اول، از راهکارهای استاندارد و امتحان پس داده استفاده کنند.”

توسعه راهکارهای اینترنت اشیاء دارای سه رویکرد اصلی است:

۱- ساخت: در این رویکرد، مشتری بیشترین بخش از تکنولوژی را به تنهایی یا با کمک یک شرکت متخصص خریداری می‌کند. با کمک زیرساخت و خدماتی مانند تجزیه و تحلیل و مصورسازی داده‌ها که خریداری کرده است، مانند ساختن چرخ از اول، محصولات را با هزینه زمانی و انسانی بالا می‌سازد.

۲- خرید: در این رویکرد، مشتری تمام راهکارها اعم از سخت‌افزار و نرم‌افزار را خریداری می‌کند . این رویکرد از مدل plug and play استفاده می‌کند. یعنی بدون نیاز به دانش خاص و بدون پیکربندی می‌تواند دستگاه‌ها را حذف یا اضافه کند. در این رویکرد بیش از ۷۰درصد از هزینه‌های زمانی و مالی و انسانی کاهش پیدا می‌کند.

۳- خرید و یکپارچه‌سازی: دراین رویکرد،  مشتری یک محصول نرم‌افزاری کامل یا تعدادی خدمات پیش‌تولیدشده را که نیاز به اصلاح ​​دارند خریداری و آنها را توسعه می‌دهند.

یکی از دلایل اصلی در انتخاب یک رویکرد با هزینه‌های مالی، تلاش و زمان مرتبط است. در ابتدا، سازمان‌ها نیاز به یک دپارتمان فناوری اطلاعات قوی یا یک شریک قابل اعتماد دارند تا نه تنها راهکار را ایجاد و یکپارچه‌سازی کنند، بلکه برای نگهداری، پشتیبانی و به‌روزرسانی نیز نیاز دارند. توسعه یک راهکار ممکن است همراه با هزینه‌های بالا یا غیرمنتظره باشد. بیست درصد از سازمان‌ها با محدودیت‌های بودجه مواجه شدند که بزرگترین چالش با این رویکرد بود و مدیر استراتژی یک شرکت الکترونیک اسپانیایی توضیح داد: “برای این طرح به مقدار بودجه زیادی نیاز بود و تهیه این بودجه نیز بسیار به طول انجامید”. در نهایت، ساخت زمان طولانی‌تری از بین سه رویکرد را خواهد گرفت.

رویکرد خرید برای راهکارهای اینترنت اشیاء صنعتی:

با افزایش استفاده از اینترنت اشیاء و پیشرفت توسعه‌دهندگان مرتبط با آن، در صنایع مختلف که تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند، راه‌حل‌های نوآورانه‌تری اما با دسترسی محدود وارد بازار می‌شوند. همانطور که سازمان‌ها عملیات خود را با سخت‌افزارهای صنعتی استاندارد یا معماری فناوری اطلاعات استاندارد انجام می‌دهند، راهکارهای آزمایش‌شده می‌توانند با این ابزارها یکپارچه شده و برای بهبود عملکرد و تحلیل بهتر استفاده شوند. برای شرکت‌های جدید، شروع با یک راهکار آماده به آنها این امکان را می‌دهد تا معماری فناوری اطلاعات/عملیاتی خود را به اطراف اینترنت اشیاء صنعتی سوق دهند. دلایل اصلی برای انتخاب راهکارهای آماده برای سازمان‌های جدید یا کوچک با بودجه و منابع محدود این است که این راهکارها قابلیت تأمین نیازهای شرکت‌ها را دارند و در مراحل اولیه نیازی به راهکار سفارشی ندارند. سازمان‌های جدید یا کوچک در ابتدا معمولاً به راهکار سفارشی نیاز ندارند. زیرا شرکت‌ها باید نیازهای مشتریان خود را درک کرده و با تولید محصولات استاندارد، پروژه‌ها را سرعت داده و هزینه‌ها را کاهش دهند.

کاهش زمان اجرا یکی از مزایای مهم خرید است. تحقیقات نشان داده‌اند که با این رویکرد، میانگین زمان مورد نیاز برای انجام دو فاز اول یک پروژه اینترنت اشیاء صنعتی تا ۹ ماه کاهش می‌یابد اما در مقایسه با آن برای رویکرد ساختن راهکار ۱۶ ماه به طول می‌انجامد. این رویکرد، چون راهکارهای آماده و قابل اعتمادی ارائه می‌دهد، به سازمان‌ها و فروشندگان این امکان را می‌دهد که راهکار را با نیازها و تجهیزات سازمان هماهنگ کنند.

سرانجام، رویکرد خرید به یک سازمان این امکان را می‌دهد که به یک ساختار منظم‌تر  برای توسعه برسد. توسعه‌دهندگان خارجی اغلب پشتیبانی و به‌روزرسانی مداوم را برای راه‌حل‌های آماده ارائه می‌دهند، بدین معنا که سازمان نیازی به حفظ یک تیم داخلی به این منظور ندارد.

دلایل اصلی رویکرد خرید:

 در حالی که رویکرد خرید منابع مورد نیاز را محدود می‌کند و زمان پیاده‌سازی را کاهش می‌دهد، فقط ۱۳ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که این رویکرد به نظر آنها از چیزی که انتظار داشته‌اند، بهتر و جلوتر عمل کرده است.گزارش نشان می‌دهد که ۳۰ درصد از پروژه‌های استفاده از راهکارهای آماده، قابلیت‌های مرتبط با کاربر نهایی را از دست داده‌اند و ۲۰ درصد با مشکلات مربوط به تهدیدات سایبری روبرو شده‌اند. ۱۳ درصد از پروژه‌ها نیز با مشکلات همکاری داخلی و مقاومت در برابر تغییر مواجه شده‌اند. زیرا راهکارهای تجاری با فرآیند، جریان‌کار و گاهی تجهیزات همراه می‌شوند.

رویکرد خرید و یکپارچه‌سازی راهکار اینترنت اشیاء صنعتی

در مجموعه داده‌های مورد بررسی، ۳۸ درصد از پروژه‌های مرتبط با اینترنت اشیاء صنعتی از رویکرد خرید و یکپارچه‌سازی بهره‌می‌برند. این رویکرد به سازمان‌ها امکان می‌دهد تا تکنولوژی و پشتیبانی محصول ثابت را سفارشی‌سازی کنند و تا نیازهای فناوری اطلاعات/فناوری عملیاتی و تجربه کاربری خود را مد نظر قرار دهند. همچنین این رویکرد برخی از محدودیت‌های مرتبط با رویکرد ساخت و خرید راهکار را از میان می برد: از جمله زمان پیاده‌سازی و دسترسی های  مربوط به کاربر نهایی.

پروژه‌های پیچیده نیز از این رویکرد بهره‌می‌برند، زمانی که یک راه‌حل سفارشی‌سازی شده گران‌بهاء و راهکارهای آماده برای مدیریت پیچیدگی مناسب نباشند، انتخاب رویکرد خرید و یکپارچه‌سازی به شرکت این امکان را می‌دهد که ابزارهای نرم‌افزاری تجاری مختلف را یکپارچه کند.

هرچند این رویکرد تعادل مثبتی بین دو رویکرد دیگر ایجاد می‌کند، اما همچنان با برخی نقاط ضعف همراه است.

منبع:https://iotbusinessnews.com/2023/09/06/03565-iot-solution-development-build-buy-or-a-bit-of-both/