کمپانی نوکیا و اپراتور Softbank اعلام کردند که برای اولین بار در جهان، شبکه non-stand alone نسل پنجم برای استفاده در ماشین های متصل به صورت تجاری قابل استفاده است. ارزش بازار اتومبیل های متصل تا سال ۲۰۲۵، بیشتر از ۲۲۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

نوکیا معتقد است که ۵G می تواند سرعت و ظرفیت مورد نیاز برای اطمینان از اینکه وسایل نقلیه می توانند با خیال راحت و به صورت کارآمد در شبکه های جاده ای با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و با هم تعامل داشته باشند را ایجاد نمایند. این امر استقرار شبکه های ۵G  با پهنای باند بالا و تأخیر کم را برای ارائه مزایای نسل بعدی وسایل نقلیه جاده ای اعم از اتصال به شبکه و یا به صورت کاملا هوشمند ضروری می داند.

این آزمایش با کمک تجهیزات ۵G نوکیا اجرایی شده است و با کمک شبکه ۵G اپراتور Softbank برای اتصال اتومبیل ها در شهر هوکاید ژاپن آزمایش شده است. این آزمایش به عنوان مرحله اولیه پیاده سازی Release 15 3GPPP نوکیا و با استفاده از مدولاسیون مرتبه بالای ۲۵۶ QAM و شبکه تجهیزات رادیویی MIMO 4*4 بوده است.

این پروژه آزمایشی در حالی صورت گرفته که پیش بینی های زیادی  برای موفقیت وسایل نقلیه خودران انجام شده است. براساس آخرین گزارش DossierPlus از Statista ، یک دهم وسایل نقلیه در سراسر جهان تا سال ۲۰۳۰ به صورت خودران خواهند شد و پیش بینی می شود حجم این بازار به ارزش ۱۳٫۷ میلیارد دلار باشد.

اپراتور Softbank در چهار بخش، انتقال اطلاعات مکان وسایل نقلیه اطراف در تقاطعاتی با دید ضعیف، فرآیندهای شناسایی و اطلاع رسانی برای سقوط اشیاء در جاده به همراه انتقال و استفاده مجدد از ویدیوهای با کیفیت بالا ۴K و تصاویری از دوربین های داخل ماشین، مراحل آزمایشی را به پایان رسانده است.

به گفته مدیر بخش نوکیا ژاپن، اجرای این پروژه های آزمایشی نشان می دهد که تکنولوژی ۵G، می تواند با موفقیت و به صورت ایمن و بهینه در بازار اتومبیل های متصل به کار گرفته شود.