در حال حاضر، اپراتورها شبکه موبایل در حال آماده سازی برای پیاده سازی شبکه ۵G، گسترش تکنولوژی IoT و فناوری هایی از قبیل پردازش های سطح لبه هستند که هرکدام از این موارد بدون شک نقطه عطفی در بخش موبایل را نشان می دهند.

با گسترش شبکه ۴G در نقاط مختلف جهان و ایجاد شبکه اولیه ۵G در بعضی نقاط دنیا، توجه اپراتورهای موبایل به سمت خاموش کردن تدریجی شبکه های نسل دوم و سوم معطوف شده است. این فرآیند در راستای آزادسازی فرکانس برای استفاده در تکنولوژی های جدید مطرح شده است. خاموش شدن تدریجی شبکه های ۳G و ۲G بیشترین تاثیر را بر روی شبکه های IoTو  M2Mخواهد گذشت زیرا این شبکه ها هنوز هم بیشترین استفاده را در پروژه های اینترنت اشیاء دارند.

یکی از علل اصلی که بسیاری از اپراتورهای دنیا به سمت خاموش کردن یکی از شبکه های نسل دو و یا نسل سه رفته اند، استفاده بهینه از فرکانس های موجود برای ارائه سرویس با کیفیت بالاتر در نسل چهارم شبکه های ارتباطی است. به علاوه شبکه LTE به نسبت شبکه های دیگر از لحاظ هزینه نیز بسیار به صرفه تر است زیرا دستگاه های بیشتری می توانند فرکانس موجود را به اشتراک بگذارند.

پیش از خاموش کردن سراسری یک شبکه، اپراتورهای تلفن همراه نیز می توانند به صورت محلی فرکانس های موجود را برای استفاده در نسل های مختلف مورد استفاده قرار دهند که در این حالت به عنوان مثال دستگاه هایی که از نسل سوم استفاده می کنند ممکن است ارتباط خود را از دست دهند.

کشورهای شرق آسیا عموما از خاموش کردن شبکه ۲G شروع کرده اند، در کشورهایی مانند ژاپن، مراکش، سنگاپور و کره جنوبی شبکه ۲G  دیگر موجود نیست و برنامه ریزی ها برای خاموش کردن این شبکه در سایر کشورهای شرق آسیا نیز آغاز شده است.

در کشورهای اروپایی نیز تعدادی از اپراتورها شبکه نسل دو و تعدادی دیگر شبکه نسل سوم را خاموش کرده اند. آخرین اخبار از اپراتور دانمارکی  Hi3G Access (3) در فوریه ۲۰۱۹ مبنی بر برنامه ریزی این اپراتور برای خاموش کردن اولیه شبکه ۳G در سال ۲۰۲۰ و استفاده از ۱۰ مگاهرتز پهنای باند در باند ۲۱۰۰ مگاهرتز برای استفاده در شبکه ۴G منتشر شده است. به علاوه این اپراتور در حال برنامه ریزی برای استفاده از باند های ۷۰۰ و ۹۰۰ مگاهرتز که در سال ۲۰۱۹ خریداری کرده برای استفاده در شبکه های ۴G  و ۵G به ترتیب است.

اپراتورهای آمریکایی نیز از خاموش کردن شبکه ۲G شروع کرده و اعلام کرده اند که برنامه ریزی های لازم برای خاموش کردن کامل شبکه های نسل دو و سه را  تا پایان ۲۰۲۱ انجام داده اند.

با وجود تغییرات فراوانی که در شبکه های مختلف موبایل در حال رخ دادن است، برنامه ریزی های لازم برای انتخاب مدل های انتقال به شبکه های نسل جدید برای اینکه مهندسان شبکه و سرپرستان بتوانند از مزایای شبکه های آینده استفاده کنند بسیار حایز اهمیت است.