چطور وقتی کشورهایی از جمله ایران در مسیر ابتدایی تحقیقات بر روی راه اندازی ۵G هستند، کشورهایی از جمله چین فکر توسعه ۶G را در سر دارند؟ کشوری با این میزان از رشد صنعت به دنبال توسعه نسل ششم شبکه‌های سلولی است. شاید دلیل آن کاربرد گسترده ۵G و نسل‌های آینده در توسعه هرچه سریع‌تر صنایع مختلف است و چین به عنوان یک کشور نوآورانه که در تمامی حوزه‌های صنعت حرفی برای گفتن دارد، ۶G را در دستور کار خود قرار داده است.

چین رسما کارهای تحقیقاتی خود را برای توسعه شبکه‌های ۶G آغاز کرده است. وزارت علوم و فناوری این کشور در بیانیه ای که در اواخر ۲۰۱۹ منتشر شده است، اظهار داشت: برای انجام این کار دو گروه برای انجام تسک‌های مربوطه تشکیل می شود. یک گروه شامل ادارات دولتی ذیربط است که مسئول ارتقاء چگونگی انجام تحقیقات و توسعهG 6 هستند. تیم دیگر متشکل از ۳۷ دانشگاه، مؤسسه تحقیقاتی و بنگاه‌های اقتصادی خواهد بود که بخش فنی G6 را هندل می‌کنند و در مورد چگونگی انجام این فرآیند مشاوره می دهند. به طور واضح،۵G  هنوز در مراحل ابتدایی خود است و بیشتر مردم در سراسر جهان هنوز روی شبکه  G4 هستند.

علاوه بر چین کره جنوبی کشور دیگری است که در آن، G5 در سطح ملی پیاده‎‌سازی شده است. کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا  و انگلیس در این زمینه محدودیت‌های زیادی دارند و اغلب روی تعداد معدودی از شهرها روی شبکه ۵G تمرکز کرده‌اند.

معاون وزارت علوم و فناوری چین گفت: G6 هنوز در مرحله اولیه است و مسیر فنی مشخصی ندارد و شاخص‌های اصلی و سناریوهای برنامه به طور استاندارد تعریف نشده اند.

در ماه سپتامبر،  مدیرعامل هوآوی گفت که این شرکت روی فناوری  6G کار می‌کند و هنوز در مرحله اولیه کار خود است و قبل از تجاری‌سازی راه طولانی برای پیشبرد در پیش رو دارد.

در حال حاضر شبکه‌های موبایل، به ویژه G5، به موضوعی سیاسی بین ایالات متحده و چین تبدیل شده است و محصولات هوآوی، بزرگترین سازنده تجهیزات ارتباطی در جهان، در crosshairs ایالات متحده قرار گرفته است. لذا واشنگتن این شرکت چینی را به عنوان یک خطر امنیت ملی، متهم کرده است و ادعا کرده است که این تجهیزات می‌تواند توسط دولت چین برای جاسوسی از آمریکایی‌ها استفاده شود. هواوی بارها و بارها این ادعاها را رد کرده است. هواوی همچنین در لیست سیاه آمریکا قرار دارد که دسترسی آن به تکنولوژی آمریکایی را محدود می‌کند و واشنگتن سعی کرده سایر کشورها را متقاعد کند که هواوی را از شبکه‌های G5 خود  حذف کنند.

با این وجود ، چین با G6 به کار خود ادامه می دهد زیرا می‌داند این فناوری در آینده از اهمیت زیادی برخوردار است و از نظر ملی مساله مهمی است که باید به آن پرداخته شود.