با توجه به پوشش سراسری شبکه‌های ماهواره ای، این نوع ارتباطات به شکل وسیعی در پروژه های اینترنت اشیا مورد استفاده قرار گرفته‌ اند. این پدیده (پوشش سراسری) باعث می‌شود تا بتوان از فناوری اینترنت اشیا در مناطقی که شبکه‌های زمینی قادر به پوشش دهی نیستند، استفاده کرد. شایان ذکر است  ظهور فناوری نانو نیز منجر به استفاده هرچه بیشتر از ارتباطات ماهواره‌ای در کاربردهای اینترنت اشیا با استفاده از نانوماهواره ها و کاهش هزینه‌های مربوط به شبکه‌های ماهواره‌ای شده‌است.

امروزه اکثر راهکارهای اینترنت اشیا مبتنی بر ماهواره موجود در بازار، از ارتباطات ماهواره‌ای به عنوان یک راهکار برای بک هال (Backhaul) شبکه استفاده می‌کنند، جایی که کاربر نهایی (End user) با گیتوی زمینی (Terrestrial Gateway) ارتباط برقرار می‌کند که دسترسی به اینترنت این گیتوی‌ها از طریق لینک ماهواره‌ای صورت می‌پذیرد. با این وجود، در بازار LPWAN تعدادی از بازیگران پا را فراتر گذاشته و قصد دارند ارتباط مستقیمی بین دستگاه‌های زمینی و گیتوی‌های مبتنی بر نانو ماهواره برقرار کنند و امکان قابلیت تحرک جهانی دستگاه‌ها بدون نیاز به اتصال به گیتوی‌های زمینی را فراهم آورند. در ادامه به بررسی فعالیت‌های صورت گرفته توسط برخی کمپانی‌های فعال در این حوزه می‌پردازیم.

اپراتور ماهواره فرانسوی Eutelsat قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ با همکاری Sigfox تعداد ۲۵ نانو ماهواره را وارد مدار کند و می‌خواهد از این تکنولوژی در صنایع همچون حمل و نقل، نفت و گاز و کشاورزی استفاده نماید. همچنین استارتاپ Fleet تنها ۲۴ ساعت پس از راه‌اندازی شبکه‌ ماهواره‌ای مبتنی بر فناوری LoRa خود (Project Galaxy) در فوریه ۲۰۱۹، اعلام کرد که تا به حال ۱ میلیون دستگاه ثبت شده به این شبکه متصل شده‌اند. در می ۲۰۱۹  استارتاپ Myriota تبدیل به یکی از اولین کمپانی‌هایی شد که به سرویس ماهواره‌ای جدید وب سرویس آمازون (AWS) با نام AWS Ground Station متصل شد. این سرویس به کاربران اجازه می‌دهد  ارتباطات و داده‌های ماهواره‌ای خود را مدیریت کنند و از آن میتوان برای سناریوهای مبتنی بر اینترنت اشیا استفاده کرد اما این سرویس تنها مختص به کاربردهای اینترنت اشیا نیست.  کمپانی Lacuna Space نیز در حال آزمایش فناوری مبتنی بر ماهواره خود با نام Space Gateway است. این فناوری جهت اتصال به شبکه LoRa تعریف شده‌است. علاوه‌بر این استارتاپ هلندی Hiber که حوزه فعالیت آن نانو ماهواره است، اعلام کرده بزودی سرویس Hiberband Direct را اجرا خواهد نمود. این سرویس یک ارتباط مستقیم بین دستگاه و ماهواره (Device-to-Satellite) را از طریق یکپارچه‌سازی آنتن و مودم Hiber درون دستگاه، فراهم می‌اورد. در حرکتی مشابه در آپریل ۲۰۱۹، آمازون اعلام کرد کرد قصد دارد تا مجموعه‌ای از ۳۲۳۶ ماهواره را وارد مدار نزدیک زمین (Low Earth Orbit) کند تا اتصال به اینترنت را در سراسر دنیا فراهم آورد. شایان ذکر است این کمپانی به طور واضح و خاصی به کاربردهای اینترنت اشیا به عنوان اهداف این برنامه اشاره نکرده‌است