با ورود ۵G به بازار تلکام، اپراتورهای دنیا باید بتوانند تمرکز خود را به سمت سرویس‌هایی با قابلیت و ویژگی‌های خاص ببرند. محاسبات لبه در کنار زیرساخت ارتباطی ۵G می‌تواند زمینه برای ورود سرویس‌هایی با تاخیر بسیار کم و قابلیت اطمینان بالا را فراهم کند. از این رو اپراتورهای دنیا همواره به دنبال پیاده سازی زیرساخت‌های محاسبات لبه در شبکه ارتباطی خود هستند تا از این طریق برای ارائه سرویس‌های با قابلیت‌های خاص پیشتاز باشند. این توجه از سمت اپراتورهای دنیا نشان می‌دهد اندازه بازار جهانی محاسبات لبه تا سال ۲۰۲۸ به ۲۳٫۳۶ میلیارد دلار برسد و این عدد CAGR 42.6٪ را نشان دهد.

به دلیل رشد بالای سرویس‌های پخش رسانه‌ای (OTT) و افزایش تقاضا کاربران برای دسترسی به محتوای شخصی‌سازی‌شده باعث رشد این بازار می‌شود. در واقع به دلیل افزایش تقاضای کاربران در سرویس‌های OTT اپراتورها تصمیم به تحولاتی در زیرساخت خود گرفتند تا بتوانند مشتریان را به سمت سرویس‌های استریمینگ خود سوق دهند که طبیعتا نسبت به سرویسی که ارائه دهندگان OTT ارائه می‌کنند می‌تواند کیفیت بهتری داشته باشد و بازار را به سمت سرویس‌های دیجیتالی اپراتور سوق دهد. استفاده از محاسبات لبه در زیرساخت‌های اپراتور عملکرد بک اند را به مشتری نهایی نزدیک‌تر می‌کند که این مساله می‌تواند به MVPD کمک کند تا خواسته‌های مشتریان خود را به خوبی برآورده کنند. همچنین این سرویس می‌تواند تحولات اساسی در سرویس‌های خرده فروشی ایجاد کند و در شکل‌گیری سرویس فروشگاه متصل بسیار کمک کننده باشد. تشکیل فروشگاه‌های متصل می‌تواند بار را از روی ماکروسایت‌ها کمتر کرده و به داخل سایت‌های فروشگاه‌ها انتقال دهد. لازم به ذکر است استفاده از این فناوری در اینترنت اشیا می تواند فشار بر روی شبکه های ابری را تسهیل کند و منجر به مصرف انرژی کمتر شود که انتظار می رود فرصت های رشد قابل توجهی را به بازار ارائه دهد. انتظار می‌رود محاسبات لبه به دلیل عملکرد خاصی که می‌تواند ایجاد کند به تقویت شکل‌گیری اکوسیستم خودروهای متصل کمک کند.

از آنجاییکه خودروهای متصل به سیستم‌های پردازشی، دستگاه‌های بی‌سیم و سنسورهایی مجهز هستند که باید به‌صورت هماهنگ با هم کار کنند، بنابراین همین مساله نیاز به MEC را بیشتر نشان می‌دهد.

همچنین این فناوری را می توان برای تبادل اطلاعات عملیاتی و ایمنی به منظور افزایش کارایی و ارتقای خدمات ارزش افزوده مانند پارکینگ هوشمند و سرویس خودرویاب استفاده کرد.

علاوه بر این ارائه سیستم‌های نقشه‌برداری خطرات جاده‌ای، هشدار برخورد، هشدار وسایل نقلیه اضطراری و تشخیص تراکم رشد بازار را در این سرویس به دنبال خواهد داشت.

سیده مهتاب موسوی‌پور