یکی از کاربردهای بسیار جالب توجه در ۵G، ارائه سرویس با استفاده از ایجاد شبکه های خصوصی است. شبکه خصوصی ۵G در حالت کلی یک شبکه محلی است که از فناوری ها و تکنولوژی های نوظهور ۵G استفاده می کند. شبکه های نسل چهارم LTE در حال حاضر به صورت محدود شبکه های خصوصی را ارائه می دهند که البته کاربران بالقوه به دنبال ایجاد شبکه خصوصی ۵G  و قابلیت های بهینه این تکنولوژی هستند.

ایجاد یک شبکه خصوصی ۵G تنها در اختیار اپراتورهای موبایل نیست بلکه صنایع و کسب و کارهای واجد شرایط نیز می توانند با در اختیار گرفتن فرکانس مورد نیاز از رگولاتوری اقدام به راه اندازی شبکه نمایند.

در نتیجه  منبع بسیار مهم فرکانس که تاکنون با توجه به اصل ماکزیمم کردن بهره وری طیفی، فقط برای اپراتورهای مخابراتی رزرو شده و قابل استفاده بود، در اختیار سایر بازیگران نیز قرار می گیرد. بدین ترتیب صنایع به صورت جدی معتقد هستند که با ارائه مجوز رسمی استفاده از فرکانس برای کسب و کارها ، روند رشد و توسعه بخش های مختلف صنعتی با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد.

کشور آلمان در زمینه ایجاد بستر لازم برای توسعه شبکه های خصوصی ۵G پرچمدار است. بعد از برگزاری مزایده باندهای فرکانسی ۵G در جوئن ۲۰۱۹، ۱۰۰ مگاهرتز پهنای باند برای مجوزدهی به شرکت های خصوصی در نظر گرفته شد. کمپانی های عظیم بوش و سیمون برای دریافت این مجوز باند خصوصی اقدام کرده اند. علاوه بر این دو کمپانی، شرکت های دیگر نیز درخواست های خود مبنی بر دریافت باند فرکانسی را ارائه داده اند. با توجه به اینکه حدود یک سوم از بخش های تولیدی اروپا در آلمان است، مجوزهای بالقوه زیادی در این بخش وجود دارد.

کشورهای دیگر نیز برنامه ریزی های لازم برای این امر را در دستور کار خود قرار داده اند. دولت و رگولاتوری کشور هلند، علاقه مندی های زیادی برای در نظر گرفتن مجوزهای خصوصی در برگزاری مزایده ۵G نشان داده اند.

در کشور انگلیس، رگولاتوری Ofcom، طرح “به اشتراک گذاری فرکانس” را مطرح کرده است، بدین ترتیب فرکانس هایی که در اختیار اپراتورهای موبایل واقع شده است ولی در بعضی مناطق استفاده نمی شود،  با ایجاد یک مجوز خصوصی سه ساله، در اختیار کسب و کارها قرار بگیرد.

رگولاتوری ژاپن نیز پذیرش متقاضیان مجوز برای بهره برداری از خدمات محلی ۵G را آغاز کرد . شبکه های ارتباطی فوق سریع نسل بعدی که فقط در سایت های محدودی مانند کارخانه ها و زمین های کشاورزی استفاده می شوند. دولت مرکزی در نظر دارد برای کمک به بنگاه های کوچک و شرکت های نوپا در توکیو مشاغل تجاری را با استفاده از شبکه های محلی ۵G راه اندازی کند از اینرو به دنبال ایجاد برنامه ریزی دقیق برای دادن مجوزهای فرکانس محلی است.

کشورها و رگولاتوری های مختلف در دنیا، روندهای متفاوتی برای ایجاد شبکه های خصوصی ۵G در نظر گرفته اند. این برنامه ریزی ها به نحوی است که سیر توسعه دیجیتال صنایع را با شتاب بیشتری رونق خواهد داد. بدین ترتیب با توجه به برنامه ریزی های رگولاتوری ایران مبنی بر ارائه نقشه راه ۵G کشور، لازم است روندهای جهانی و مدل های مختلف مانند ایجاد شبکه های خصوصی ۵G،  که سبب رشد و توسعه دیجیتالی صنایع مختلف  نیز می شوند، مورد بررسی بیشتر قرار بگیرند.