فرودگاه هلسینکی با راه اندازی یک شبکه ۵G به نخستین فرودگاه ۵G در جهان تبدیل می شود. در این فرودگاه برای راه اندازی ربات متصل به شبکه ۵G، اپراتور Telia که به عنوان یک اپراتور فعال در سوئد و فنلاند و دانمارک و چند کشور دیگر است با اپراتور شبکه و نگهداری فنلاندی Finavia که مسئول نگهداری شبکه فرودگاه هلسینکی در فنلاند است همکاری کرد تا این پروژه را راه اندازی کند. 

در واقع شبکه فرودگاه هلسینکی اولین مشتری ۵G اپراتور Telia است.

 Telia وFinavia چگونگی واکنش مسافران و پرسنل فرودگاه را با یک روبات خودکار و اتوماتیک که وظایف خدماتی را در فرودگاه بر عهده دارد، بررسی می‌کنند. این روبات می‌تواند جریان ویدئویی لحظه‌ای را از هر ناحیه فرودگاه ارائه دهد و امکان کنترل فرودگاه را از طریق کنترل از راه دور یا خودکار خود فراهم کند. در نتیجه در فرودگاه با استفاده از این ربات همه چیز تحت کنترل است. همچنین این روبات می تواند مسافران را در فرودگاه راهنمایی کند. انتقال داده ها و کنترل ربات از طریق یک ایستگاه پایه ۵G در فرودگاه انجام می‌شود. شبکه ۵G  مورد نظر از طریق کمپانی نوکیا پیاده سازی شده است و باند فرکانسی که برای اجرای این پروژه استفاده شده است، باند میلیمترویو GHz28 است و برای اولین بار در فنلاند است که از باند بسیار بالای میلیمترویو برای ارائه یک پروژه ۵G به عنوان یک یوس کیس عمومی  استفاده شده است.  

سمینار “تدوین نقشه راه گذار به ۵G” فرصتی است تا صاحب‌نظران، مدیران ارشد و فعالان حوزه ارتباطات به بررسی موضوع نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی و تدوین نقشه راه، بپردازند. علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام، می‌توانند به لینک http://digitalweek.ir/ مراجعه نمایند.