اپراتور موبایل الجزایری Djezzy با همکاری وندور معروف، نوکیا اقدام به پیاده‎‌سازی تکنولوژی کشاورزی هوشمند در الجزایر کرده است. در واقع نوکیا یک شبکه جهانی IoT (WING) را برای تجهیز کشاورزان به داده‌های عملی و کمک به آنها در بازدهی بهتر محصولاتشان، ایجاد کرده است.

لازم به ذکر است، الجزایر سیستم آبیاری مدرن را از سال ۲۰۰۰ پیاده سازی کرده است.

با استفاده از WING، نوکیا برای کمک به یک کشاورز هلو در افزایش بازده محصولات خود، کاهش اثرات زیست محیطی و کاهش هزینه های آبیاری، یک دنباله خدمات کشاورزی به عنوان یک سرویس هوشمند را در الجزایر راه اندازی کرد.

فناوری IoT در این کشور، به کشاورز این امکان را داده است تا رطوبت خاک، الگوهای آب، شوری و موارد دیگر را از طریق دستگاههای محاسباتی ردیابی کند. پراب‌های خاک در امتداد خط آبیاری زمین قرار گرفتند و اطلاعات خاک را از عمق ۱۲۰ سانتی متر تا سطح جمع آوری می‌کنند. داده های مختلفی از جمله درجه حرارت خاک، رطوبت، محتویات آب، دمای آب یا شوری آن جمع آوری شده است. این اندازه گیری‌ها مورد تجزیه و تحلیل می‌گیرد و به کشاورز اجازه می‌دهد چرخه‌های آبیاری و چگونگی تغذیه خاک را به طور دقیق مدیریت کند. این شرکت اظهار داشت: پس از تنها یک ماه آزمایش، کشاورزان الجزایری توانستند تا میزان ۴۰ درصد در مصرف آب در یک خط آبیاری صرفه‌جویی کنند. راه حل IoT کاهش هزینه‌ها، افزایش راندمان و باز کردن جریان درآمدی جدید را برای کشاورز و اپراتورهای موبایل به دنبال دارد.

با توجه به اهمیت موضوع کشاورزی هوشمند و استفاده از اینترنت اشیاء در مسیر بهبود شرایط و اثرگذاری مثبتی که در بخش اقتصاد کشور می تواند داشته باشد، سمینار ” راهکارهای پیاده سازی کشاورزی هوشمند”، در پنجمین کنفرانس تخصصی اینترنت اشیاء(IoTeX2019) و طی هفته ایران دیجیتال، به بررسی و تبیین اهمیت موضوع از جنبه‌های مختلف خواهد پرداخت.  علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام، می‌توانند به لینک http:// digitalweek.ir/درباره-هفته-ایران-دیجیتال/سمینار-راهکارهای-پیاده-سازی-کشاورزی-ه//  مراجعه نمایند.