اپراتور AT&T آمریکا و شرکت تاکسی اینترنتی Uber در حال انجام آزمایشات اولیه برای ایجاد ارتباطات مناسب در بستر   ۵Gهستند تا بتوانند وسایل نقلیه هوایی الکتریکی و هواپیماهای بدون سرنشین را به شبکه ارتباطی متصل کنند. این آزمایش با هدف ایجاد انقلابی در صنعت تاکسیرانی در مسافت های کوتاه و حمل و نقل ایجاد شده است.

نسل جدید شبکه موبایل ۵G سرعت بالاتر، ظرفیت بیشتر و تاخیر کمتری را فراهم می کند. AT&T شبکه ارتباطی اولیه ۵G را در ایالت های مختلفی از آمریکا ایجاد کرده است. تاکسی های هوایی و تحویل کالاها به وسیله پهبادها می توانند به عنوان یکی از کاربردهای مهم شبکه ۵G معرفی شوند.

در مرحله اول همکاری بین این دو شرکت، AT&T با واحد تجاری جا به جایی هوایی Uber با نام Elevate همکاری می کند . این همکاری در راستای تعیین و توانمند سازی شبکه های ارتباطی ۵G و LTE برای ایجاد اتصال برای پهبادهای فعال در ارتفاع های پایین و هواپیماهای بدون سرنشین است.

خدمات به اشتراک گذاری اتومبیل یکی از برنامه های کاربردی تلفن همراه در نسل چهارم است.   تاکسی های هوایی و سایر وسایل نقلیه جدید نیز می توانند در بستر شبکه نسل پنجم راه اندازی شوند . ‘Uber’ قصد دارد تا در سال ۲۰۲۳ سرویس های اشتراک هوایی هوایی تجاری Uber Air را راه اندازی کند.

اولین پایلوت این پروژه در آمریکا برای سال ۲۰۲۰ در دالاس و لس آنجلس برنامه ریزی شده است، به علاوه اپراتور استرالیایی Telstra نیز به برنامه آزمایشی بین المللی Uber Air ملحق شده است وآمادگی ارائه شبکه تلفن همراه خود را در ملبورن برای آزمایش سیستم حمل و نقل هوایی طی دوازده ماه آینده را خواهد داشت.

 

منبع