در کشورهای دارای سواحل متصل به آب‌های بین‌المللی، بنادر به عنوان مبادی ورود و خروج کالاها نقش بسیار مهمی را در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند و بهینه‌سازی فرآیندها و عملکرد سریع و دقیق بنادر می‌تواند عملکرد صحیح زنجیره تأمین کالاهای اساسی در کشور را تضمین نماید. فناوری‌های اینترنت اشیا در بنادر همچون سایر اماکن صنعتی امکان مدیریت هوشمند و بهینه را در اختیار بهره‌برداران بنادر قرار می‌دهد. در ایران صادرات و واردات کالاهای اساسی کشور در بندر شهید رجایی و بندر امام خمینی در ابعاد حدود دو میلیون کانتینر در سال صورت می‌گیرد و بهره‌وری قابل توجهی در صورت هوشمندسازی این بنادر محقق خواهد شد.

اپراتور انگلیسی BT در حال اجرای پروژه آزمایشی پیاده‌سازی آخرین نسل فناوری‌های اینترنت اشیا با هدف تحول دیجیتال در بندر ایپسویچ انگلیس است. این پروژه با همکاری ABP (Associated British Ports: یکی از اپراتورهای بنادر کشور انگلیس که با بهره‌برداری از ۲۱ بندر، ۲۵% از سهم بازار تجارت دریایی کشور را در اختیار دارد). تجهیزات IoT در بندر فوق، بر روی جرثقیل‌ها و تجهیزات انتقال داخل مجموعه با هدف جمع‌آوری و انتقال بهینه و امن محموله‌ها نصب می‌گردند. داده‌های جمع‌آوری شده در این راهکار، در پلتفرم دارایی‌های هوشمند BT تحلیل و مصورسازی می‌شوند و امکان بهبود فرآیندها را در زمان تقریبا بلادرنگ فراهم می‌کنند. داده‌ها شامل زمان فرآیندها، مسافت‌های طی شده، مسیرهای طی شده و وزن محموله‌های تخلیه شده هستند که در اختیار مدیریت بندر قرار می‌گیرند و ردیابی دقیق فرآیندهای داخل بندر (Ship -to-Shore) را ممکن می‌سازند. ذیل این سامانه تیم عملیاتی بندر ایپسویچ تصمیمات سریع و مبتنی بر داده‌های واقعی را در دستور کار قرار می‌دهد و به بهترین شکل به تقاضای مشتریان خود پاسخ می‌دهد.

علاوه بر راهکار نظارت بر فرآیندهای تخلیه و انتقال محموله‌ها، راهکار فعلی امکان پایش و اندازه‌گیری زمان تعطیلی کار یا تعمیرات دستگاه‌ها و دوره‌های کاهش بهره‌وری را دارد. با این روش بکارگیری تجهیزات و نیروی انسانی در کنار برنامه‌های تعمیر و نگهداری به صورت دقیق برنامه‌ریزی می‌شود. از منظر مدیران این دو مجموعه، مدیریت بهینه دارایی‌ها، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و در نهایت ارائه خدمات بهتر به مشتریان اهداف ایجاد بندر هوشمند در ایپسویچ عنوان شده‌اند.

محمد بابا گل زاده

https://iotbusinessnews.com