با‌توجه به رشد و پیشرفت فناوری، eSIM/iSIM پویایی بازار اینترنت اشیاء سلولی را تغییر می‌دهد. این فناوری باعث انعطاف‌پذیری بیشتر، کاهش زمان ارائه، ضریب خطای کوچک‌تر، افزایش امنیت و پایداری را ارائه می نماید.

امروزه بازار اینترنت اشیا سلولی در حال تغییراتی گسترده است. از جمله این تغییرات می‌توان به کارت‌های ماژول هویت فیزیکی مشترک اشاره کزد. همانطور که می‌دانیم سیم کارت‌های فیزیکی در حال تبدیل شدن به شکل eSIM، (سیم‌کارت‌های جاسازی شده) یا iSIM، (سیم‌کارت‌های یکپارچه) هستند.

در سال ۲۰۲۳، بازار سیم کارت‌های الکترونیکی ماژول اینترنت اشیاء درآستانه فراتر رفتن از مرز پانصد میلیون واحد است. فقط در سه ماهه اول، بیش از چهارصد میلیون ماژول قبلاً قادر به پشتیبانی از سیم کارت‌های الکترونیکی ‌بودند. این آمار تقریباً ۱۶٪ از ۲٫۸ میلیارد اتصال فعال اینترنت اشیای سلولی جهانی است. این داده‌ها نشان‌دهنده تقاضای روبه‌رشد برای راهکارهای اتصال انعطاف پذیر، سریع و کارآمد در عصر جدید اینترنت اشیاء سلولی است. فناوری سیم کارت‌های الکترونیکی فقط یک پیشرفت تکنولوژیکی نیست؛ بلکه یک تغییر پارادایم است. به معنای ادغام یکپارچه دستگاه‌های اینترنت اشیاء، ساده‌سازی اتصال و افزایش تجربه کاربرمی‌باشد. کسب‌وکارها می‌توانند با‌ استفاده از سیم‌کارت‌های الکترونیکی زمان ورودشان به بازار‌را‌کاهش دهند و کارایی استقراراینترنت‌اشیا‌ را‌‌ بهینه سازند.

سیم کارت‌های الکترونیکی نسبت به سیم کارت‌های فیزیکی مزایای بسیار زیادی دارند که در این مقاله به سه‌مورد از مهمترین مزیت‌ها اشاره خواهیم کرد:

۱افزایش راهکارهای منعطف برای اینترنت اشیاء

سیم کارت الکترونیکی باعث افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش زمان ارائه برای دستگاه‌های با قابلیت اینترنت اشیاء می‌شود. این انعطاف پذیری می‌تواند مفید باشد. به ویژه برای کسب و کارهایی که دستگاه های اینترنت اشیاء را در چندین کشور یا منطقه مستقر می کنند.

 علاوه بر این، توانایی ارائه و به‌روزرسانی از راه دور سیم کارت‌ها باعث صرفه‌جویی در زمان و تسهیل فرآیند استقرار، به‌ویژه در استقرار اینترنت اشیاء با مقیاس بزرگ می‌شود. این کاربه‌کسب و کارها‌ این‌امکان را می‌دهد تا به سرعت خود را تطبیق دهند و زیرساخت‌های خود را بهینه کنند.

چندین شرکت خودروسازی، از جمله  Tesla ، BMW، Volkswagen  و Audi، فناوری eSIM را برای ارائه خدمات خودروی متصل پیاده سازی کرده‌اند. این شرکت‌ها از طریق پلتفرم‌های مربوطه خود می‌توانند پروفایل‌های شبکه تلفن همراه را از راه دور فعال، مدیریت و تغییر دهند.

۲امنیت بالا با عناصر امن جاسازی شده

فناوری سیم کارت‌های الکترونیکی دارای عناصر ایمن تعبیه شده است که ویژگی‌های امنیتی پیشرفته ای را در مقایسه با سیم کارت‌های فیزیکی ارائه می‌دهد. عنصر امن به عنوان یک ریشه سخت افزاری اعتماد برای رمزگذاری نامتقارن عمل می‌کند و از ارتباطات سرتاسر ایمن اطمینان می‌دهد. برای مثال eSIM در خودروهای تسلا ویژگی‌هایی مانند نظارت از راه‌دورخودرو، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار را برای سیستم عامل خودرو فعال می‌کند. eSIM با ذخیره ایمن کلیدهای رمزنگاری و گواهی‌های مورد استفاده برای احراز هویت و رمزگذاری، به عنوان یک ریشه سخت افزاری اعتماد عمل می‌کند.

۳کاهش انتشار ضایعات و گازهای گلخانه‌ای با سیم کارت های الکترونیکی

فناوری سیم کارت‌های الکترونیکی نیاز به سیم کارت های فیزیکی را از بین می برد و ضایعات الکترونیکی و پلاستیکی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، حذف محموله‌های فیزیکی سیم کارت به ماژول‌ها یا دستگاه‌های اینترنت اشیاء به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با حمل و نقل کمک می‌کند. سیم کارت‌های الکترونیکی این مزایای زیست‌محیطی را به یک انتخاب پایدار برای اتصال به اینترنت اشیاء تبدیل می‌کند.

آینده eSIM/iSIM در اینترنت اشیاء سلولی

با نگاهی به آینده، انتظار داریم فناوری سیم کارت‌های الکترونیکی نفوذ خود را در بازار اینترنت اشیا سلولی بیشتر کنند. در حال حاضر، بازار همچنان تحت سلطه ترکیبی ازسیم‌کارت‌های فیزیکی و سیم‌کارت‌های نرم (مبتنی بر نرم‌افزار در یک محیط اجرایی قابل اعتماد) با سهم بازار تقریباً ۶۷ درصد است.

با پیشرفت صنعت، ارزیابی می‌کنیم که eSIM‌ها در ۲ تا ۳ سال آینده به فناوری غالب سیم‌کارت تبدیل خواهند شد. پس از آن، با چرخه بعدی سخت‌افزار ماژول، iSIM‌ها احتمالاً شروع به تصاحب سهم بازار خواهند کرد، زیرا ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌تری را ارائه می‌کنند و با ریشه سخت‌افزاری اعتماد تثبیت شده‌اند و آنها را به گزینه‌ای امن‌تر تبدیل می‌کنند. در بلند مدت انتظار می‌رود که حتی بازار eSIM به سمت فناوری iSIM حرکت کند و iSIM بر بازار مسلط شود.

منبع:

https://iot-analytics.com/isim-esim-market/