در سپتامبر سال ۲۰۱۹، Samsara، سازنده سخت‌افراز و نرم‌افزار اینترنت اشیا در شهر سانفرانسیسکو، سرمایه خود را به میزان ۳۰۰ میلیون دلار افزایش داد (سری F). این میزان، بیشترین میزان افزایش سرمایه برای یک استارتاپ در سال ۲۰۱۹ بوده‌است.

این استارتاپ در سال ۲۰۱۵ تاسیس شده و در طی کمتر از پنج سال نزدیک به ۱۵۰۰ کارمند استخدام کرده‌است و توسط شرکت سرمایه‌گذاری خطر پذیر (VC) Andressen Horowit پشتیبانی شده‌است. Samsara هم تجهیزات نرم افزاری و هم تجهیزات سخت افزاری اینترنت اشیا را تولید می‌کند. محصولات سخت‌افزاری شامل سیستم بینایی ماشین مبتنی بر ابر (Cloud-based Machine Vision Systems)، کنترلرهای صنعتی،رابط انسان ماشین (Human Machine Interface) و حسگر‌های محیطی هستند. این کمپانی توجه عمده خود را بر روی کاربرد اینترنت اشیا درصنعت حمل و نقل و سیستم‌های مدیریت ناوگان (Fleet Management) قرار داده‌است. این شرکت ادعا می‌کند به حدود ۱۰۰۰۰ مشتری خدمت رسانی‌ کرده و در ۱۰ کشور خدمات ارائه می‌کند. با مطالعه وبسایت شرکت Samsara در می‌یابیم که اکثر پروژه‌های این شرکت، پروژه‌های اینترنت اشیا مربوط به کمپانی‌های لجستیک، حمل و نقل بار و حوزه خدمات شهر‌ی بوده‌است.

سایر سرمایه‌گذاری های سال ۲۰۱۹ در استارتاپ‌های مرتبط با صنعت اینترنت اشیا:

نام شرکت سطح افزایش سرمایه میزان افزایش سرمایه (میلیون دلار) کشور حوزه فعالیت
Terminus Technologies سری C ۲۸۶ چین پلتفرم اینترنت اشیا و راهکارهای شهر هوشمند
Infarm سری B ۱۰۰ آلمان عمودی‌های مبتنی بر اینترنت اشیا در صنعت کشاورزی
Armis Security سری C ۶۵ آمریکا امنیت اینترنت اشیا
InfluxData سری D ۶۰ آمریکا پایگاه داده سری زمانی
Tile سری C ۴۵ آمریکا ردیابی دارایی‌های مصرف کننده

توضیحات مربوط به سری‌های سرمایه‌گذاری:

در سری A انتظار می‌رود که استارتاپ‌ها طرحی برای توسعه مدل کسب و کار خود داشته باشند حتی اگر در حال حاضر نتوانند آن را ثابت کنند. همچنین انتظار می‌رود تا از محل افزایش سرمایه جهت افزایش سود خود استفاده کنند.

سری B: استارتاپ هایی که آماده سرمایه‌گذاری سری B می‌شوند عموما به تناسب بین بازار و محصول (product/market fit) خود را یافته‌اند و نیاز به توسعه آن دارند. سوال‌های مهم در این سری از سرمایه‌گذاری از این قبیل هستند: آیا می‌توان کمپانی‌ مورد نظر را به سمت تولید (یا ارائه خدمات) در مقیاس عظیم سوق داد؟ آیا می‌توان تعداد کاربران را از ۱۰۰ به ۱۰۰۰ یا ۱ میلیون افزایش داد؟ در واقع در این حالت نه تنها تعداد مشتریان کمپانی زیاد می‌شوند بلکه تعداد کارمندان جهت خدمت رسانی به تعداد مشتریان رو به رشد نیز افزایش می‌یابد.

سری C: در این حالت استارتاپ‌ها عموما کار خود را به خوبی انجام داده و آماده ورود به بازار جدید، اکتساب مالکیت سایر کسب و کارها و یا توسعه محصولات جدید هستند. معمولا کمپانی‌های سری C به دنبال ارائه محصولات خود به بازارهای بین المللی هستند. همچنین تمایل به افزایش ارزش‌گذاری خود قبل از عرضه اولیه (IPO) یا مالکیت ( توسط سایر کمپانی‌ها) دارند.

سری D: این سری از سرمایه‌گذاری کمی پیچیده‌تر از سایر سری‌های سرمایه‌گذاری قبلی است. بسیاری از کمپانی‌ها معمولا افزایش سرمایه خود را انجام داده‌اند. با این وجود کمپانی‌ها تنها به برخی دلایل تن به سری D افزایش سرمایه می‌دهند. گاهی کمپانی‌ها فرصت جدیدی برای توسعه قبل از عرضه اولیه پیدا می‌کنند که در این حالت جهت افزایش ارزش خود نیاز به یک سری دیگر سرمایه‌گذاری (سری D) دارند. از سمت دیگر برخی کمپانی‌هایی که نتوانسته انتظار پس از افزایش سرمایه سری C را برآورده سازند به افزایش سری D روی می‌آورند. به این حالت down round گفته می‌شود و کمپانی‌ها افزایش سرمایه‌ی کمتری نسبت به ارزش‌گذاری انجام شده در سری قبلی خواهند داشت.

سایر سری‌ها: معمولا تعداد بسیار کمی از کمپانی‌ها به سایر سری‌های افزایش سرمایه‌گذاری روی می‌اورند که دلایل آن همان دلایل مربوط به افزایش سرمایه‌گذاری سری D می‌باشد: عدم بر آورده سازی انتظارات پس از سری افزایش سرمایه‌گذاری قبلی (دلیل منفی) و یا نیاز به کمک قبل از عرضه اولیه (دلیل مثبت).