هر دو سال، بهترین ورزشکاران جهان برای بازی در مسابقات المپیک تابستانی یا زمستانی کنار هم جمع می‌شوند. رشته‌های ورزشی زیادی در المپیک وجو دارد و ورزشکاران در هر سنی و ملیتی از این رقابت استقبال می‌کنند.

جای خالی گیم در رقابت های المپیک

جای خالی مسابقات گیم در المپیک

در این بین جای یک رشته پر طرفدار جهانی بسیار خالی است. Esport همان مسابقات گیم جهانی است که سالانه گیمرهای زیادی را دور هم برای یک رقابت مهیج جمع می‌کند. این صنعت چند میلیارد دلاری و پر طرفدار چطور در المپیک حضور ندارد؟

تلاش صاحب نظران برای ورود گیم به مسابقات المپیک

در حالی که محبوبیت Esport در جهان روز به روز بیشتر می‌شود، گیمرهای حرفه‌ای جهان هنوز در المپیک جایی پیدا نکردند. برخی از صاحب نظران در تلاشند به یک تغییر اساسی بپردازند و به نحوی گیم‌های الکترونیکی را وارد المپیک کنند. در حقیقت، محبوبیت روزافزون Esport می‌تواند سبب یک تحول جدید در بازی‌های المپیک جهانی شود. در واقع المپیک برای بازیابی مجدد روزهای اوج  خود و جلب توجه بینندگان جوان، به این کیس جذاب نیاز دارد. البته هنوز چالش‌های زیادی در این مسیر نهفته است که باید برای ورود این رشته به المپیک، آنها را رفع و رجوع کرد.

لغو مسابقات المپیک این بار بخاطر شیوع ویروس کوید ۱۹

از نخستین رقابت‌های مدرن المپیک در سال ۱۸۹۶، رقابت‌های بین المللی تاکنون فقط چهار بار لغو شده است. سه لغو اول مربوط به جنگ جهانی اول و دوم بود. چهارمین مورد در سال جاری اتفاق افتاد که بازی‌های  المپیک توکیو ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس ۱۹-COVID تا سال آینده به تعویق افتاد.

مسابقات ویدیویی در پی جبران خلاء سایرمسابقات ورزشی

در حالی که ویروس کرونا امسال فرصت میزبانی بازی‌های المپیک را از بین  برد،  از طرف دیگر علاقه مردم به تماشای مسابقات Esport خیلی بیشتر شد. علاوه بر ماندن در خانه و رعایت فاصله اجتماعی، افراد زیادی در دنیا کار تماشای مسابقات Esport را آغاز کرده‌اند. از آنجا که هیچ ورزش سنتی پخش نمی‌شود، شبکه‌های بزرگی مانند ESPN و فاکس در حال پخش مستقیم مسابقات بازی‌های ویدیویی هستند.

رشد بیش از ۵۰درصد Twitch در دوران کرونا

در بازه زمانی که ویروس کرونا به اوج خود رسید در همین حال، Twitch تا تاریخ آوریل بیش از ۵۰ درصد رشد کرد این مساله یعنی کاربران بیش از ۱٫۶۴۵ میلیارد ساعت در هر ماه به تماشای Twitch پرداختند.

ورزش های سنتی محبوب نسل آینده؟!

لازم به ذکر است که میانگین سنی تماشاگران بازی‌های سنتی المپیک از طریق تلویزیون هر ۴ سال بالاتر می‌رود. مثلا بازی تنیس در بانوان میانگین سنی تماشاگران آن حدود ۵۵ سال است و این یعنی محبوبیت ورزش‌های سنتی برای جوان‌های نسل آینده کمتر می‌شود.

میانگین سنی تماشاگران گیم ⸵ ۲۶سال

اما آمارها نشان می‌دهد میانگین سنی تماشاچیان گیم‌های Esport از تلویزیون حدود ۲۶ سال است. برای بازاریابان، امکان ارائه تبلیغات به مخاطبان بسیار جوان‌تر، بیشتر از طلا ارزش دارد. در صورت اضافه شدن Esport به بازی‌های المپیک، میانگین سن تماشای بازی‌های المپیک کاهش می‌یابد در نتیجه بار دیگر سرگرمی‌های تلویزیونی به اوج  توجه خود می‌رسد.

مهتاب موسوی پور